vapaaehtoista kehitysyhteistyötä ja virkistävää yhteistoimintaa
.jpg?etag=W%2F%2211c60-6a259acb%22&sourceContentType=image%2Fjpeg&ignoreAspectRatio&resize=1080%2B810&extract=0%2B0%2B943%2B810&quality=85)
Koululta tuli tänään tällainen kuva. Heille tuollaiset pystit tuntuvat olevan hyvin tärkeitä, ihan niin kuin aikoinaan Neuvostoliitossa pystytettiin kaikenlaisia merkkejä maastoon. Tuo koulun motto suoraa käännettynä tarkoittaa "ihmisen pää", mutta jos joku selittäisi sitä, saattaisi saada selkeämmän käsityksen, mitä sillä ajetaan takaa. Paikallisilta sai hieman asian aukaisemista: "Ikääntyessäsi, vanhene viisaasti ja opi kokemuksista. Tärkeintä ei ole se, kuinka kauan olet elänyt, vaan se, mitä olet saavuttanut elämässäsi."
Bemban kielessä "umuntu mutwe"tarkoittaa kirjaimellisesti suunnilleen "ihminen on päänsä"tai "ihminen on mielensä".
Ilmausta käytetään sananlaskun tai viisauden tavoin korostamaan, että ihmisen tärkein voimavara on hänen mielensä, ajattelunsa, harkintakykynsä ja asenteensa. Vapaasti suomennettuna sen voisi tulkita esimerkiksi:
Joissakin yhteyksissä sanontaa selitetään englanniksi muodossa "a man is his mind"tai "your head is the headquarters of your life", eli ihmisen elämä ja saavutukset lähtevät hänen ajattelustaan. Ei hullumpi motto!
LÄHES PÄIVITTÄIN TÄYDENTYVÄ TARINA
16.06.2026, maanantai
Huh, yksi haaste taas hoidettu. Käynti Tallinnassa oli hetken virkistävä katko, ja itse ainakin olin yllättynyt palvelujen tasokkuudesta. Tällainen irtiotto kuitenkin toisaalta palautti aika äkkiä tähän arkeen, ja jo klo 11 mennessä on ratkottu muutamia asioita;
- parempaa huolenpitoa ystävistä aamulenkkien muodossa
- viimeisen määräaikaan mennessä saapuneen Koulutustuki ry:n stipendin maksattaminen. Sääli, että 7 ei ole ilmoittanut, mille pankkitilille koulussa myönnetty stipendi voitaisiin maksaa.
- Suomi.fi -palveluissa sallin Koulutustuki ry:n kirjanpitoasioita hoitavan yrityksen alkaa käsitellä myös palkkioiden maksuun liittyviä asioita. Meni tovi aikaa, kun ei ole koskaan moiseen toimintoon törmännyt.
- ohjausta eiliseltä matkalta sairastuneen kulujen käsittelyyn
- vessanpönttöjen siirtäminen jatkokuljetusta varten jätteenkäsittelyyn ihan viralliseen paikkaan. Tällaiselle salihirmulle aikamoisia nostettavia.
- aamu tosin alkoi jo varhain Tukumsiin liittyvien tietosuojan alaisten tietojen päivittämiseen.
- huomisen asuntoesittelyn varmistaminen osallistujien osalta
15.06.2026, sunnuntai
Se on sitten aikaista menoa vielä tänä aamuna. Nöpö oli valmiina ovella klo 4 kellon pirahtaessa. Se takaa, että kaikki valmistelu matkaan lähtöä varten saadaan valmiiksi, ennen kuin bussi pyyhältää tuohon viereiselle pysäkille. Senkin takia reissuun lähtee helpottuneissa tunnelmissa, että sääennnusteet perjantain juhannustorin osalta ovat muuttuneet lupaavammiksi. Ja hieno asia tietysi kaikkien suurien juhannustapahtumien järjestäjien osalta, joilla kyseessä on miljoonabusiness. Ja onhan se kodeissakin mukavampi tunnelma, kun sade taas vaihteeksi pitää taukoa. Pitkään sitä rukoiltiin, ja nyt sitten odotukset ovat toisen suuntaiset.
Tiistaina olisi tarkoitus saada sitten tienvarsiin muistutukset perjantain klo 10-14 juhannustorista. Jos kenelläkään on ihmisiin yhteyksiä, olisi mukava, jos tekin tekisitten torin takia taustatyötä. Kiitos!
Niin kuin viime aikoina on usein sattunut, tälläkin kertaa porukka, joka Tallinnaan matkasi oli todella sympaattinen joukko. Positiivinen joukko edustamassa suomalaisia maailmalla. Sää ei ollut erityisen kesäinen, mutta se ei juurikaan häirinnyt. Yllättävin asia matkalla oli Viking Linen henkilökunnan poikkeuksellisen erinomainen palvelu 8. kannen buffet-ravintolassa. En muista vuosikymmeniin kohdannut noin huomaavaista palvelua Itämeren laivoilla. Palaute lähtee laivayhtiölle myös kirjallisesti. Kotiin palattuanikaan en kohdannnut erityisen suureen protestiin, vaikka kaverusten keskinäinen aika venähtikin hieman pitkäksi. Lupasin parantaa tapani.
14.06.2026, sunnuntai
Missä sen kauhisteltu myrsky tällä kertaa on. Itse en ainakaan suurempia tuhoja huomannut ja hyvä niin.
Kesä on, mutta jos ennusteet pitävät paikkaansa, juhannuksen toristakin on tulossa haastellinen. Ei meillä aina voi olla onni matkassa niin kuin nyt oli Murinoiden ja Narvan torin osalta. Enpä taida tänään edes alkaa paistaa pullaerää pakkaseen, vaikka sähkö olisikin edullista. Tämänkin aamun lehdestä näkyi, että yksi hyvin aktiivinen kuntalainen poistui jälleen keskuudestamme. Lukemattomilla oppilaskunnan teatterimatkoilla mukana ollut Maire Fonsell poistui keskuudestamme muutamaa päivää vaille 101-vuotiaana.
Kiva huomata, että aina silloin tällöin asioidemme liepeillä pyörii, joilla on ihan vilpitön halu auttaa. Tänään sain sellaisen viestin koskien kesän mahdollisia pieniä tapahtumia.
Sinne huomiselle Tallinnan päiväkäynnille on edelleen vapaana muutama sairaspaikka. Ei noita reissuja omilta kotinurkilta kovin usein varmaankaan järjestetä, joten tässä olisi mahdollisuus leppoisassa, turvallisessa seurassa. Soita pikimmiten 050 5012 760/Tapani.
Ministerin poikkeamiselle alkaa olla ilmoittautuneita mukava joukko keskusteluhalukkaita ihmisiä. Muistamme varmaan kaikki, että teemamme tällä kertaa ei liity Vesilahden terveysaseman säilyttämiseen tai Rääkkylän kunnan uuden kuntastrategian vahvistamiseen, vaan tähän työhön, jota olemme ahkeroineet vuodesta 2015 alkaen ensin Isenge Clubin ja sitten 1.7.2020 alkaen myös STF ry:n nimissä. Pukeutuminen kesäisen rento - ei liian - allergioita emme huomioi. Tarjonnan pitäisi olla kaikille kattava. Puutarhassa on kasveista johtuvia tuoksuja, joiden toivomme sopivan kaikille!
13.06.2026, lauantai
Kun ei tule paljon tekstiä, silloin on ollut jonkin verran tekemistä. Kello 5.44 ja toivottavasti kaikki valmiina Narvan torille siirtymistä varten. Tori siellä käynnistyy meidän osaltamme klo 8, ja jatkunee klo 11 asti. Tervetuloa poikkeamaan! Näyttäisi siltä, että se jen säät ja ilmat säätää, on tämän päivän osalta meille armollinen.
Klo 14.06 - haparoiden hengissä. Ei sille voi mitään, että rääkki alkaa tämänikäisessä ihmisessä jo tuntua. Se päivän alussa oli hienoa, että näytti siltä, että sääolosuhteet tulisivat suosimaan tänään torikäyntiämme. Näin kävi, mutta yleisöryntäystä ei tullut. Siihen vaikutti osittain se, että tänään valtakunnallisen teeman takia oli toimintaa kaikille kylillä ja monia torikävijöitä kosketti sekin, että Vesilahdessa on tänä viikonloppuna viidet hautajaiset. Ei silloin ensimmäisenä ole mielessä lähteä toreja kiertelemään.
Oli vaikea uskoa, että saimme osaltamme paikalle niin loistavasti toimivan tiimin: Kaapun Pirkko heittäytyi isengeläiseksi johtamalla muurinpohjalettujen paistoa yhdessä it-eksperttimme Jussin kanssa ja Pirkko lahjoitti tarvikkeita myöten kaiken tuoton Vesilahti Community -koulun hyväksi Sambiaan. Jarvan Johanna ja Luukkaalan Liisa kokosivat laajan arpapöydän. Kiitos arpalahjoituksista Luukkaalan Liisalle, Jaakkola Ritvalle, Kaapun Pirkolle, Jarvan Johannalle sekä Paloniemen Pialle. Ja Liisalla on ammattitaito pysäyttää asiakkaat arpapöydänkin ääreen. Pöydät monipuolisuus kuulemma sai kovasti kiitosta ja myös arvonnen moderni toteutustapa.
Määttäsen Tarja otti vastuulleen kahvituspöydän järjestelyt ja myynnissä apuun tuli sitten Jarvan Johanna. PIETU -kirjaa oli paikalla myymässä Heli Väissin ohjauksessa Mäkelän Ritva, ja tietysti Narvassa täytyi tulla kirjojen osalta tämän kesän myyntiennätys. Olinpa kuulevinani joidenkin ihan ilakoineen saatuaan kirjan hankittua!
Myynnin tulos on raportoitu paikalla olleille toimihenkilöille klo 12.59. Nöyrä kiitos kaikille! Tekeminen, yhteistyö oli kerrassaan jälleen hauskaa, ja itse tunsin olevani melkein turha, sillä niin vastuuntuntoisesti kaikki pestinsä hoitivat ja olettaakseni myös paikkojen kuntoonlaitossa torin päätteeksi kaikki sujui mallikkaasti, eikä kaikki jäänyt Kaapun Pirkon hoidettavaksi.
Kesken tämän kirjoittelun törmäsin uutiseen, joita on viime aikoina saanut vastaanottaa aivan liian usein. Henkilö, joka oman elämän polkuni aikana on onnistunut toteuttamaan tilanteen, joka jäi mieleeni loppuelämäkseni, on nyt päättänyt tämän maallisen taivalluksensa. Hellmanin Tauno tuli vuosien varrella tutuksi monen asian kautta. Puolisolla on toivottavasti omien lasten ja lastenlasten lisäksi iloa siitä, että työyhteisö, jossa hän sai vahvasti vaikuttaa vuodet ennen eläköitymistään, on tiivis ja voimaannuttava joukko eläköitymisten jälkeenkin. Siinä porukassa kukaan ei jää yksin, jos ei itse niin halua. Tieto luottamuksellisista rinnalla kulkijoista on isoi asia!
Selma and Tauno Fund ry
+ 150€, kiitos! 3 jäsenmaksua. TiKaJa
+ 270,52€, kiitos! PayPal/Narva
Toritili
+ 48€, kiitos! Pullat torilta. RM-LM
Tuolla Narvan torilla muuten Jussi piti aivan uskomattoman selkeitä luentoja Isenge Clubin ja Selma and Tauno Fund ruy:n toiminnasta lettuja odotelleille asiakkaille. Todella selkeää ja seikkaperäistä kerrontaa. Toivottavasti joidenkin osalta se jää mieleen pohdituttamaan ja ... Aika näyttää. Oikeasti oli hienoa kuulla, että joku oikeasti osaa noin laaja-alaisesti kertoa toiminnan taustasta.
Kiitos myös miellyttävästi yllätysvierailusta eteläisestä Suomesta. Mukava, että jotkut osaavat ihan vain poiketa ilman sen suurempia valmisteluja. Sääli, että tarjottavasta ei nyt ollut sen suurempaa tarjontaa, sillä torilta sai palata aika lailla tyhjin käsin, mutta voihan sitä joskus ihan vain keskustella.
12.06.2026, perjantai
Päivä ihan paperitöitä.
- 212€, maksettu it-opettajalle sopimuksenmukainen sponsoriraha kesä-joulukuu 2026.
Munkkitaikina nousemaan huomista Narvan toripäivää varten. Auton pakkaaminen ajoissa, sillä aamu on melko varhainen ja kiireinen. Kiitos kaikille, jotka pääsette auttamaan. Ennuste ainakin lupaa huomiseksi lauantaiaamuksi ihan mukavaa säätä, ja silloin uskoisi väen liikkuvan Narvassa. Ai niin, maksupäätelaitteet latautumaan!
11.06.2026, torstai
Illalla sain oheisen viestin: "Good day Sir, sorry I didn't participate yesterday I was traveling to China." Tämä viesti on James Musondalta, pitkäaikaiselta avustajaltamme.
Ei ole hiljainen päivä tämäkään.
Suurta iloa aiheuttaa se, että ihan itse sähläämällä sain jatkuvaan maksatukseen erään luottokorttini kautta tuon koulun Starlink-yhteyden. Erinomaisesti toimiva yhteys on vieläpä edullisempi, mitä olivat ne herrojen Sokotela ja Masacra aikaiset palvelut. Tosin Starlinkistä ei silloin puhunut kukaan. Laskutus näyttää olevan 40,73 euroa kuussa, ja se voidaan nyt siis maksaa Suomesta käsin, eikä tarvitse sählätä erilaisten maksujärjestelmien kanssa. Kiitos Mwiinde, Jussi ja Pia.
Päivä oli jälleen menoa vauhdikkaasti kohti rauhoittumista:
8-10.30 autohuolto erinomaisesti toimineessa Saarisen autohuollossa - todella huomioon ottavaa
10.30 selvisi, että tietoteknisten yhteyksien maksaminen hoituu Suomesta käsin kiitos S-Pankin Visan avulla, ja netin käyttö voi jatkua loppuvuoden pienellä vaivannäöllä täällä meidän päässä
11.30-13.30 LVI-Pirkka suoritti loppuun vesihuollon palvelut - voisiko joku hoitaa asiat paremmin - en usko!
14-15 Koulutustuki ry:n isohkon vapautuneen määrärahan sijoittaminen OP Ideaparkissa
15.30-16.30 korkealuokkaisten kukkien noutaminen varastoon Ala-Orvolan puutarhasta edulliseen hintaan
17-17.30 poikkeaminen toivottamassa hyvää matkaa Aidalle - ihanalle, tulevaisuudenuskoiselle lapselle
18-19 käytännön järjestelyjen päivittäminen Team Koskivirran kanssa - kiitos, kun jaksatte
Ilta ystävien kanssa.
10.06.2026, keskiviikko
Vielä saimme paikkoja 15.6.2026 päivämatkalle Tallinnaan! Bussikyytiin mahtuu vielä hyvin mukaan - mutta soittaa pitää numeroon 050 5012 760/Tapani.
Tuohon ebolaan liittyen saapui oheinen kommentti Lusakan sairaalasta pyynnöstämme: "Zambia is safe. No cases recorded so far. Borders are strict."
Oikeasti tässä on jo jonkin aikaa ollut melkoinen haaste pysyä kärryillä eri kanavia pitkin tulevia viestejä ja ilmoituksia. Vieläkin noista Koulutustuki ry:n myöntämistä stipendeistä on 8 kappaletta maksamatta, kun lapset/nuoret eivät ole ilmoittaneet maksatustietoja. Emme voineet tällä kertaa maksaa stipendejä seteleinä, kun pankista ei saanut rahaa ulos. Pankeilla näyttää kuluvan aika noiden pienten rahasummien siirtämisiin mm. toisiin euroalueen maihin. Käyttäisivät sitäkin resurssia siihen, että vanhemmalle kansanosalle olisi käytettävissä enemmän palvelupisteitä. On se outoa, kun ainoat jouheasti toimivat viranomaispalvelut ovat nykyään verotus ja poliisi.
Heinäkuussa toteutamme vielä joukon pop up -kahviloita ja markkinoimme sitä erityisesti tuohon naapuriin, Metsämantereeseen. Muualta emme enää odota saavamme ihmisiä liikkeelle. Noina kertoina saa sitten tutustua tuohon Sirkka Kolu in memoriam -kuvakirjaan.
Nuo koulusta kertovat kyltit, joista selvästi ilmenee, että kyseessä on Sambian opetusministeriön hyväksymä koulu ovat levinneet aika laajalle mm. suuren Fisengestä Pukotaan kulkevan valtatien varrelle. Meillehän sen sinänsä pitäisi olla ihan kiitoksen ja kunnioituksen osoitus, mutta itse näen siinä myös turvallisuuteen liittyviä asioista. Näistä tulen keskustelemaan vain tietoteknisen tukihenkilömme ja koulun edustajan kanssa. Samalla tulee mieleen se, että itse suurista suurin tapahtuma, yhteistyömme 20-vuotisjuhla lähenee vääjäämättömästi. Olen kuullut, että reissu kiinnostaa varsin suurta joukkoa. Järjestelyissä etenemme kuitenkin eri tavalla. Viime vuoden lokakuun matkasta sain sen verran kaunista palautetta, että en halua enää kenenkään joutuvan kohtaamaan sellaisia tilanteita. Siksi en tule varaamaan ryhmäpaikkoja vaan ihmiset saavat hoitaa varauksensa itse. Toki jos joku tällaisen pölvästin ohjausta kaipaa, olen valmis olemaan mukana varausta tekemässä, jos se tehdään yhdessä esimerkiksi kotonani. Paikallisissa kuljetuksissa pystymme käyttämään yhteistyöyrittäjiä kohteessa, ja olen lisäksi varannut koko lodgen tuohon ajankohtaan käyttöömme. Jotkut pohtivat myös vierailua Livingstonessa Viktorian putouksilla ja safarilla joko Sambiassa tai Botswanassa, ja niiden osalta meillä on myös pitkäaikaiset kumppanuudet olemassa. Lentojen hintoja tässä trumpahtavassa maailmassa ei oikein pysty ennakoimaan. Asiasta kiinnostuneiden kannattaa ottaa yhteyttä hyvissä ajoin. En halua kenenkään pettyvän matkajärjestelyjen osalta, oikean Afrikan osalta ei ole huolta - se lumoaa aivan varmasti!
Tästä piti tulla rento päivä. Aioin jopa poiketa lounaalla ihan kaikessa rauhassa, kun Lounasravintolassa oli kalapäivä. Takuuvarmaa kalakeittoa. Keskustelua surkuttelua siitä, kun paikallisviranomaiset vaativat liittymään vesijärjestelmään, ja sitten eräältä tosi johtavalta henkilöltä kuulin, että kansainvälistä kuntayhteistyötä ollaan aloittamassa viedä eteenpäin yhtä loistokkaasti kuin edellistä St Georgenin kaupungin virallisen ryhmän vierailua vuonna 2023. Juuri ennen olin saanut kyselyn "tavallisilta ihmisiltä". Kysyivät neuvoja Saksaan suuntautuvaa matkaansa varten. Tuo taas oli kaikki sellaista, jonka ymmärrän kuuluvan tällaiseen kansainväliseen yhteistyöhön. Tavalliset ihmisetkin koittavat tavata toisiaan, oppia toisista kulttuureista - edistää rauhaa ja yhteistyötä eli kaikkea, mitä Trump vastustaa.
Jukka tuumasi, että onpa vähän ruokailijoita. Meni 10 minuuttia ja sain alkaa pöydässä katsella, että pitää tästä varmaan poistua lojumasta, että ihmiset ahtuvat sisään. Samalla huomasin, että keittiön päässä tuli kiire. Ruokaa piti tehdä lisää. Tiskiä kertyi. Niinpä jäin toviksi esipesemään ja mättämään astioita pesuun. Vauhti oli aikamoinen, mutta sanoin, että nyt on pakko alkaa palata kotiin, kun taikinoiden pitäisi alkaa laskennallisesti olla käsittelykunnossa. Ei ollut, vaan tein siinä välissä kaksi suurta toreilla kehuttua raparperipiirakkaa. Siinä välissä tulee sitten tarjouspyyntö koskien erään maan jääkiekkomaajoukkueen matkaa Suomeen. Pyysivät Vesilahden Liikenteeltä tarjousta matkasta Suomeen!
VIIKKOPALAVERI 10.6.2026 klo 19-19.54
Läsnä:
Olen tiedustellut asiaa toistuvasti, ja jatkamme tiedustelua, kunnes saamme yksilöidyn kuvauksen rahan käytöstä. Katsomme oikeudeksemme tietää asian, koska toistaiseksi vielä olemme koulun toiminnan suurin rahoittaja.
Emme saaneet tälläkään kertaa asiasta lisäselvitystä. Ensi viikolla ilmoitamme, jos lopetamme koulun muiden tapahtumien tukemisen kuluvana vuonna, koska koulun asenne tässä asiassa on näin kireä. Täällä meillä päin julkisen rahan käytön tulee olla hyvin julkista, ja sitä mekin tässä tilanteessa edellytämme. Koulu harkitkoon, miten asiassa toimii.
Emme saaneet lisätietoja.
Vapaaehtoisten opettajien sponsoriraha kesäkuusta joulukuuhun 2026 on maksettu 8.6.2026 yhteensä 1907 euroa kaikille henkilökohtaisina siirtoina Western Unionin kautta. Lisäksi sähkömaksu on maksettu samalta ajalta Gift Mukukalle, jonka tehtävä on hoitaa maksut. Kustannus/kuukausi on noin 28 euroa. Starlink-maksun hoituminen selvinnee lähipäivinä. Tarkoitus on maksaa lasku kuukausittain Suomesta luottokortilla, K800/kk.
§ 192 Maa-asian tilanne tänään
Toivottavasti Gift Soko selvittää asiaa. Gift yritti monta kertaa mukaan kokoukseen, mutta monta kertaa lähettämämme kutsut eivät tavoittaneet häntä. Viikon aikana emme ole kuulleet asiasta mitään uutta.
Asiasta muistutettiin. Ajankohtia pitää noudattaa.
Asiasta keskusteltiin.
13.6.2026 klo 7-11 Narvassa. Toriaika alkaa klo 8.
19.6.2026 klo 10-14 Kirkonkylässä. Valmistelijoista osan on syytä olla paikalla hyvissä ajoin.
Matkalle saattaa vielä mahtua, mutta nopea pitää olla. Laiva on täyttymässä.
Markkinointi uudelle Metsämantereen alueelle.
Tapahtumat toteutetaan heinäkuussa 11.7.2026 alkaen.
09.06.2026, tiistai
No, nyt sitten näyttää siltä, että vedestä ei sittenkään tulisi tänä kesänä pulaa. Parempi kai se, että saamme satoa taas tulevaa talvea varten.
Eilen tuli kehuttua tuota Kylmä- ja Kuumahuolto Ruostila Oy:tä, ja nyt voi kehuja jatkaa toisen paikallisen yrityksen osalta. Yrittäjä saapui kellon tarkkuudella, ja valmistelut kesän yhden suuren kohokohdan toteuttamiseksi etenivät vauhdilla. Ylipäätään on upeaa, että palvelu onnistuttiin saamaan näin nopealla aikataululla. Yritys on LVI-Pirkka. Kohteen kävi ensin analysoimassa yrityksen omistaja ja työn näyttää saapuneen suorittamaan yrityksen nuorempi toimija. Tehokasta siistiä toimintaa!
Enää 9 Lempäälän-Vesilahden Koulutustuki ry:n stipendiä maksamatta, ja syy on se, että oppilaat/opiskelijat eivät ole toimittaneet maksatustietojaan.
Toritili
- 194,99€, maksettu koulun alueen sähkö kesä-joulukuu 2026.
Sähkömaksu kuukautta kohti on 27,86 euroa (9.6.2026 kurssin mukaan) sisältää sähkön kulutuksen ja siirron. Sähkö on käytettävissä neljässä koulun rakennuksessa (päärakennus, Selma and Tauno Fund House, Puusti Catering ja uudisrakennus 2-luokkaa sekä 2 opettajien asuntoa.
Sitten huomasin postissa mielenkiintoisen viestin pankilta:
"Hei Tapani,
Yritin äsken tavoitella sinua puhelimitse. Tarvitsemme sinulta lisätietoja.
- Mikä on sinun suhteesi Vesilahden Kahvila- ja Lounasravintolaan?
- Olet välittänyt Sandris Peipinsille ja Kristine Balodelle useita maksuja. Mistä tunnet Sandrisin ja Kristinen?
Ystävällisin terveisin
Inkeri"
Meninpä oitis vastaamaan: "Olettepa te uteliaita. Tapasin Sandris Peipinsin Latvian Cesiksessä ollessani Vesilahden yläasteen rehtorina ja sivistystoimenjohtajana valmistelemassa ystävyyskoulumme oppilasvaihtoa. Havaitsin hetkessä Sandrisin monipuoliset taidot ja hän oli hyvin kiinnostunut koulumme aktiivisesta toiminnasta. Koulustamme tulikin ensimmäinen koulu Suomessa, jonka Opetusministeriö, Opetushallitus, Ulkoasiainministeriö, Kirkkohallitus ja OAJ nimesivät 5.10.2013 globaalikasvatuksen kouluksi. Tätä ennen Sandris oli jo ehtinyt osallistua kehitysyhteistyökohteeseemme Diamniadioussa Senegalissa.
Vuorotteluvapaani aikana hän oli hoitamassa kuolevaa isääni, jotta itse voin paljon aikaisemmin tekemäni lupauksen mukaan viedä peruskouluni oppilaita Kreikan Pargaan. Jos haluatte vielä tarkemmin tietää Sandrisista ja hänen avopuolisostaan Kristinestä, voisitte ostaa Ritva Mäkelän minusta kirjoittaman elämäkertakirjan, ettei minun tarvitse tässä toistaa kaikkea. Ritva Mäkelän puhelinnumero on 050 518 5010. Hyviä lukuhetkiä.
Suhteeni Vesilahden Kahvila- ja Lounasravintolaan? Kaikkea te kyselette! Kun ravintolaan tuli uudet yrittäjät, he tiedustelivat ensimmäisellä käynnillä ravintolassa minulta, miten tulisi toimia, että he saisivat ilmoitettua lapsensa käymään koulua Vesilahden Kirkonkylän koulussa, vaikka asuvat Narvan koulun alueella. Satuin toimimaan Vesilahden kunnan sivistyslautakunnan puheenjohtajana ja jotain satuin tietämään senkin takia, että olin kunnan sivistysosaston päällikkönä 1990-2013. Autoin siis heitä, koska koulun alkuun ei ollut kauan aikaa, eivätkä lomailevat virkamiehet varhaiskasvatuksessa olleet tavoitettavissa. Asia hoitui, lapset saivat koulupaikan. Seuraavaksi autoin heitä kirjallisen toimintaa koskevan ilmoituksen tekemisellä elintarvikeviranomaiselle, koska äidinkielen opettajan pätevyyden takia minulla on hieman vaivattomampaa kirjoittaa suomenkielistä tekstiä, ja koska olin työssäoloaikanani myös vetämässä oppilaiden Aittakahvilaa vuosina 1996-2018, ja sitä kautta jouduin paneutumaan tuohon nyt esillä olevaan asiakirjaan. Ravintolan perhe osoittautui sympaattiseksi ja siksi on muutenkin tullut oltua heidän rinnallaan mm. afganistanilaisten pikkujoulujen järjestämisessä ja asiakasristeilyn järjestämisessä Viking Linen aluksella Maarianhaminaan. Eilen olin päiväsaikaan auttamassa ravintolassa muutaman tunnin ruuhkan aikana tiskien kanssa, kun perheen äiti joutui viemään pientä lastaan leikkaukseen valmistaviin toimenpiteisiin Tampereen yliopistolliseen sairaalaan. Muuten tämän perheenkin tarina on tuossa Ritva Mäkelän kirjassa.
Kun nyt kyselette näin henkilökohtaisia, niin voisitteko kertoa, kuka on Inkeri?
Terveisin
Tapani Pietilä
rehtori evp"
Sitten kuulin, että siihen ns. tärkeään tapaamiseen olisi kyllä hyvä hankkia kukat paikalliselta toimijalta. Jostain syystä - jota en kyllä' kerro - en ollut poikennut Ala-Orvolan puutarhalla. Ja pakko myöntää, että tyhmä olen ollut. Miten tasokkaita kukkia valtavat hallit täynnä- tai ei ne enää täynnä ole, mutta yllin kyllin valinnan varaa edelleen. Ja ne hinnat - nekin ovat todella kohdallaan. Palaan uudestaan tekemään varsinaiset hankinnat, sillä ei osannut päättää ennen kuin katsoo, mitä kaikkia kippoja ja kuppeja on kotona tarjolla. Suosittelen todella kaikille!
08.06.2026, maanantai
Kummioppilas
+ 60€, kiitos! PiKa
Huomatkaa, että toukokuusta 2024 lähtien Kummimaksujen maksutili on FI32 4108 0012 0871 70.
Kummioppilas
+ 120€, kiitos! EOHK
+ 120€, kiitos! PeKo
- 1907,94€, maksettu 6 koulun henkilökunnan sponsoriraha ajanjaksolta kesä-joulukuu 2026.
On tämä eläkeläisen elämä ihanaa. Ei koskaan tiedä, mitä on edessä. Tänään sai seistä pököttää Lounasravintolan nurkassa siltä varalta, jos apua tarvittaisiin. Perheen äiti oli lapsen kanssa sairaalakierroksella laadukkaan Jukka Niemen kyydissä. Kieltämättä lounaan alku oli hiljaista. Hieman asiakasmäärää saattaa rajoittaa se, että seurakunta tarjoaa silloin ilmaista ateriaa vähäosaisille. Heistä taitaa kuitenkin iso osa olla muista seurakunnista, joten kyllä sitä asiakaskuntaa alkoi Lounasravintolaankin vaeltaa, ja ihan oikeasti sai olla apuna tiskien hoitamisessa samalla kun Aziz valmisti pizzoja ja Hania oli kassalla rahastamassa. Paikallaan seisominen oli aika haastavaa liikkeestä nauttivalle eläkeläiselle.
Hyvän tekeminen tuntuu kuitenkin hyvältä, ja suurin ilonaihe oli se, että Kylmä- ja Kuumahuolto Ruostila Oy:n toimitusjohtaja poikkesi paikalla. Hän ilmaantui paikalla, kun oli kuullut, että ravintolan viilennyslaite ei ole toiminut vuoteen. Samalla käynnillä tuli uutinen, että uusi laite on tulossa eri yrityksen toimesta perjantaina. Herra Ruostila laittoi kuitenkin vanhan romistonkin toimimaan hetkessä. Jos kenelläkään on tarvetta tuon tyyppisiin palveluihin, kannattaa olla yhteydessä yritykseen. Fiksumpaa toimijaa ette löydä!
Iltapäivällä kävimme terassikeskustelun ministerin vierailun valmisteluista, ja samalla tuli esille myös presidentille toimitettava kutsu. Nämäkin asiat koplataan jotenkin yhteen, mikä toivottavasti takaa laadukkaan lopputuloksen.
Tuntuu uskomattoman hyvältä, että meillä on koulussamme Isengessä kirjoilla nyt 169 oppilasta. Kun aloitimme 2012, oppilaita oli 24. Ja onhan kaikki laadullisesti kehittynyt todella merkittävästi, ja sen on myös paikallinen opetusministeriö havainnut. Meille erityisen suuri rikkaus on se, että työssämme ajatustyötä on tekemässä suuri joukko ihmisiä, joilla on vuosikymmenten kokemus pedagosisesta työstä suomalaisissa peruskouluissa ja lukioissa.
Henkilökunta Isengessä odotti kovasti sponsorirahoja vapaaehtoisille työntekijöille. Maksujen eteenpäin saattamisessa oli taas kovasti haasteita, mutta ennen puoltayötä kaikki maksut saatiin matkaan. Nyt on sitten maksettu koko henkilökunnan korvaukset, ja jokainen on allekirjoituksellaan vahvistanut, että aikoo työskennellä koululla vuoden loppuun asti. Maksaminen yhtenä eränä kustansi yhteensä 17,94€, jos korvaus olisi maksettu kuukausittain kustannus olisi loppuvuodesta ollut 125,58€. Nyt kun tukijoitamme kaatuu tihenevään tahtiin täytyy koittaa säästää kaikista mahdollisista paikoista.
Muistathan lauantain 13.6.2026 kahvitusvuoromme Narvan torilla. Olemme paikalla klo 8-11, toki valmistelijoiden tulee olla paikalla huomattavasti aikaisemmin!
07.06.29026, sunnuntai
Univaje korjaantui, niinpä päätin kiepsauttaa Klaukkalan kautta ja nauttia suomalaisista kesäisistä maisemista. Ei tarvinnut monta kilometriä kaartaa pois moottoritieltä, ja jopa suomalainen maisema näyttäytyi naunimmillaan. Ja vain 27 kilometriä Helsingistä! On tämä monimuotoinen maa.
Ei sinä päivänä paljon muuta ehtinytkään, kun ajoon taukoineen kului 5 tuntia. Toki sain matkaan 15 Koulutustuki ry:n stipendiä. Enää 12 on jakamatta.
Sain myös tilattua 4.7.2026 starttaavalle bussimatkalle 60 muhkeaa sämpylää paikallisesta ravintolasta. Jukan suosituksesta poikkesin tänään maistamaan sellaisen, ja mykäksi vetää: hinta kahvin kanssa 5 euroa. Juuri tuolla matkalla Hyvinkään taukopaikassa yksin pienempi sämpylä maksoi 5,70 euroa ja vajaa 3 euron kahvi päälle! Ja mikä ero maussa, kun täällä leipä paistettiin varta vasten.
Kuulin myös juoruja: joku paikallinen ei kuulemma jalallaan astu tähän nykyiseen ravintolaan, koska sen pitäjät kuulemma pyörittävät sitä yhteiskunnan tukia nostamalla. Aikamoinen väite, ja sekin aivan npuuta heinää! Ei kannattaisi liikaa yleistää; maahanmuuttajissakin on paljon sellaisia, jotka oikeasti tarttuvat töihin, ja voiko puhua maahanmuuttajista ihmisistä, jotka ovat asuneet kohta 20 vuotta maassa, jonka puolustusvoimissa he ovat suorittaneet asevelvollisuutensa, työllistävät ja maksavat veronsa.
Tuossa koulun uudessa "kyltissä" tuo M.O.E tarkoittaa, Ministry of Education. Koulumme on siis ollut jo kauan valtion hyväksymä Sambian opetussuunnitelman mukaan opetusta antava koulu.
Ja tällä tietoa viimeinen Tallinnan päiväreissu, jolla olen mukana, on vuorossa maanantaina 15.6.2026. Vielä tällä hetkellä sinne löytyy paikkoja ja kuljetus lähtee Narvasta. Varaukset vain 050 5012 760/Tapani.
06.06.2026, lauantai
Tänään sitten muristaan kunnolla Kirkonkylän Murinoissa klo 10-14 Kirkonkylän torilla. Nyt klo 6.22 ei sada, ja on tuo ennustekin tässä päivä päivältä parantunut.Olkaamme kuitenkin iloisia pienestä sateestakin ja vietetään päivästä kaikesta huolimatta iloisella mielellä.
Tälläkin kertaa olemme saaneet toimintaamme mukavasti lahjoituksia, kuten 8 pakettia kahvia, 5 kiloa sokeria, 10 kiloa vehnäjauhoja, 6 litraa kasvirasvaa ja 10 litraa laktoositonta maitoa, joukon lastenkirjoja arpajaisiin vain muutamia mainitakseni. Kiitos kaikille lahjoittajille! Aika heikoilla olisimme ilman teidän taustatukeanne!
Kummilapsi
+ 35€, kiitos! PHK
+ 30€, kiitos! Pullat. RM-LM
- 35€, maksettu Murinoissa STF-päätteellä laskutettu PIETU-kirja.
+ 635€, päivän myynti.
- 11.15€, palkkiot PayPalin käytöstä.
Mikä päivä! Taas. Ei voi muuta kuin iloita siitä, että on rinnalle kulkevia ja pystyssä pitäviä ihmisiä. Ja vieläpä monta!
Sain aamulla Tahvon avuksi tarvikkeiden siirtoon ja Tuulan kartturiksi. Heidän autonsa kääntyessä pihaani, alkoi sataa oikein kunnolla. Todella kunnolla. Tätäkö tämä päivä nyt sitten on? Meidän myynnit ovat kuitenkin pientä siihen verrattuna, että tämä maa nyt kaipaa todella valtavasti ravitsevaa sadetta, eikä meidän torilla töllöttämisemme sateen ropistessa olisi lainkaan mikään rankaisu. Ilolla olisin senkin ottanut vastaan.
Kertaakaan en ole mennyt torille ilman, ettenkö olisi unohtanut jotain kotiin. Armeliaisuutta tuokin on itselle opettanut. Kaikesta on kuitenkin aina selvitty. Oletukseni oli, että paikalla on suhteellisen vähän myyjiä, mutta vähitellen heitä ilmaantui ihan torin täydeltä. Ensimmäisinä paikalle saapuneiden joukossa oli toimija, joka ei kai edes ollut ilmoittautunut, mutta asiantunteva toimija kun oli, saapui antamaan meillekin monenlaista opastusta käytännön asioissa. Mielenkiintoinen lähestymistapa uutena toimijana uudella paikalla.
Alkuripityksen jälkeen alkoi luonto sitten toimia meille suotuisasti. Sade alkoi vähetä loppuen sitten kokonaan. Valtaosan tapahtuma-ajasta sää oli kohtalainen, vieläpä ajoittain oikein hyvä. Toripenkitkin ehtivät täyttyä asiakkaista. Ympärillä oli paljon erilaista ruokatarjontaa, mutta niitä asiakkaitakin näytti riittävän ihan kaikille. Ja aika mukavalta tuntui se, että meidän pisteellemmekin poikkeavia todella riitti. Useimmat varmaan ihan tarkoituksella ihan sen asian takia, miksi tätä työtämme teemme. Ja tällä kertaa erityisen hyviä kehuja sai raparperipiirakkamme, vaikka kyllä kaikesta itse tehdystä näytettiin pidetyn. Kotiin ei nytkään jäänyt mitään mutusteltavaksi.
Tarkemmin tekemisiämme seurannut loihtikin lausumaan: "No sulla on kyllä ollut hurjat päivät🏃♂️. Tori oli erinomainen ja sää suosi uskomattoman hyvin🌨️ kun ei juuri satanut."
05.06.2026, perjantai
Mwiinde lähetti oheisen viestin eilisestä Jussin ja Isengen oppilaiden yhteydenpidosta: "We had a very nice and productive lesson meeting with Mr Jussi. It was one way of the children to explore the internet by conducting an online meeting with Mr Jussi. Thanks to the Starlink connection." Hieno aloitus, ja jatkoa on luvassa. Jussi kertoo asiasta viikkopalaverissa.
Hieman elo mahtuu tähänkin päivään:
- aamusta hain Narvan Tasetieto Oy:sta tilinpäätäkseemme liittyvät kuitit
- kävin keskustelin läntisen torialueen johtajan kanssa Narvan Helmessä
- poikkesin noutamassa Pia Paloniemeltä lisää kylmälaukkuja
- kävin kuulemassa tilanteen viilennyslaitteen osalta Lounasravintolassa, parkkipaikalla sattui olemaan Cooling-Heating - yhtiön auto ja ohimennen vinkkasin, että ihan vieressä on tukalat paikat ihmisillä - katsotaan auttaako!
- noudin Prismasta täydennystarvikkeita toreja varten, huomaten, että edelleen tiettyjä keskeisiä tarvikkeita jäi kaupan hyllylle
- poikkesin kunnanvirastossa luottamushenkilötehtäviini liittyen
- poikkesin Lounasravintolassa auttamassa huomisen lauantain lounaan tiedottamisessa, ja sain samalla kuulla supermukavan ihmisporukan poikkeamisesta paikalla ajatuksella tarjota ohjelmallista toimintaa ravintolaan. Kerrassaan upeaa!
- poikkesin ottamassa yhdeltä hallituksen liitännäisjäseneltä nimen viimevuotiseen pöytäkirjaan
- kävin kuuntelemassa 15 min Jukka Niemen & Co ajatuksia maailmanmenosta Lounaskahvilassa pyynnöstä
- laitoin muurinpohjalettutaikinan huomiseksi muhimaan jääkaappiin
- munkkitaikinat nousemaan ja sitten tietysti aikanaan paistumaan
- Starlink-järjestelmään saatiin vaihdettua laskutusluottokortiksi eräs yhdistyksemme jäsen Yaombwe Santosin sijasta
- sympaattinen kohtaaminen vanhus- ja vammaisneuvoston puheenjohtajan kanssa ajankohtaisine tiedonvaihtoineen
- ilmoitus tietokirjailija Mäkelältä, että Sirkka Kolu - kuvateos on saapunut painosta
- yhteydenotto Tukumsista Latviasta, että elämä hymyilee
- huomasin tässä viime hetkellä, että huominen tapahtuma on klo 10-14, ei siis klo 15 kuten olen aiemmin mainostanut. Tämä toritapahtuma on kunnan organisoima, emmekä ole varsinaisesti mukana järjestelyissä.
HALLITUKSEN KOKOUS
Aika: perjantai 5.6.2026 klo 20-20.29
Paikka: Google Meet -kokouksena tai läsnäololla osoitteessa Suvitie 1
Läsnä:
Ritva Mäkelä
Tapani Pietilä
Pia Paloniemi, talouden osalta valmisteleva
Timo Jaakkola
Käsiteltävät asiat:
10 § Kokouksen avaus
Puheenjohtaja avasi kokouksen klo 20.
11 § Kokouksen laillisuuden ja päätösvaltaisuuden toteaminen
Kokous on laillinen ja päätösvaltainen, koska riittävä määrä hallituksen jäsenistä on paikalla.
12 § Kokouksen pöytäkirjan tarkastajien valitseminen, toimivat tarvittaessa ääntenlaskijoina
Ritva Mäkelä ja Pia Paloniemi valittiin pöytäkirjantarkastajiksi.
Pia Paloniemi ja Ritva Mäkelä.
13 § Kokouksen esityslistan hyväksyminen
Esityslista hyväksyttiin.
14 § Esitetään tilinpäätös ja vuosikertomus vuodelta 2025
Liite 1. Tilinpäätös
Tasetieto Oy toimittaa aineiston tilinpäätöksen osalta hallituksen jäsenten sähköpostiin.
Liite 2. Toimintakertomus
Toimintakertomuksen tekstiosa on toimitettu kaikille 3.6.2026.
Esitys: tilinpäätös esitetään yleisen kokouksen hyväksyttäväksi.
Päätös: Hyväksyttiin yksimielisesti.
15 § Uuden jäsenen hyväksyminen
Ulla Tiira hakee jäsenyyttä yhdistyksessämme.
Esitys: Ulla Tiira Akaasta hyväksytään jäseneksi.
Päätös:Hyväksyttiin yksimielisesti.
16 § Muut asiat
Ei muita asioita.
17 § Kokouksen päättäminen
Puheenjohtaja päätti kokouksen klo 20.29.
Vakuudeksi
Tapani Pietilä
STF ry, puheenjohtaja
Pöytäkirjantarkastajien merkintä: Pöytäkirja vastaa kokouksen kulkua.
Ritva Mäkelä Pia Paloniemi
04.06.2026, torstai Isä lähti, ikävä jäi!
Tänään klo 22.32 tulee kuluneeksi tasan 10 vuotta, kun isä poistui tästä maailmasta. Muistamme asiaa samalla tavoin kuin silloin Pargan rannassa matkalla olleen turistiryhmämme kanssa. Kello on nyt 4.44 - sää kesäisen kaunis, ja olisi turha nukkumalla hukata tämän spesiaalin päivän tunnelmaa nukkumalla. Liput salkoon nostamista puoltaa vahvasti vielä Puolustusvoimien lippujuhlapäivä, siksi Veteraanin iltahuuto kuuluu rutiineihimme. Laulu, jota isäkin viimeisinä vuosinaan itsekin aika usein lauleskeli. Tänä päivänä on vahvaa intoa saada tilinpäätösaineisto eteenpäin!
Samalla poikkeamme aamulla klo 5.57 junalla Lempäälässä saattamassa Sandrisin poikkeamaan pikavisiitille Tukumsiin. Tällä kertaa erikoisen hyvillä mielin. Hän jatkoi koko eilisen illan toistella sitä, miten aika lailla jonkin kiertävän pöpön heikentämänä vanhempi siskoni jaksoi laittaa hänelle matkahousut punttien taidokkaalla lyhentämisellä kuntoon. Kiitos Ritva!
Kummioppilas
+ 50€, kiitos! TIK
+ 20€, kiitos! RJK
Mwiinde viesti: "We had a very nice and productive lesson meeting with Mr jussi. It was one way of the children to explore the internet by conducting an online meeting with Mr jussi. Thanks to the starlink connection. A total of 133 pupils attended lessons today." Perttihän vahvisti eilen, että koulun kirjoilla on 169 oppilasta!
Hallituksen tilinpäätöskokous on 5.6.2026 klo 20:
"Selma and Tauno Fund ry
Suvitie 1
37500 LEMPÄÄLÄ ESITYSLISTA
2026-06-03
HALLITUKSEN KOKOUS
Aika: perjantai 5.6.2026 klo 20-
Paikka: Google Meet -kokouksena tai läsnäololla osoitteessa Suvitie 1
Läsnä:
Käsiteltävät asiat:
10 § Kokouksen avaus
11 § Kokouksen laillisuuden ja päätösvaltaisuuden toteaminen
12 § Kokouksen pöytäkirjan tarkastajien valitseminen, toimivat tarvittaessa ääntenlaskijoina
13 § Kokouksen esityslistan hyväksyminen
14 § Esitetään tilinpäätös ja vuosikertomus vuodelta 2025
Liite 1. Tilinpäätös
Tasetieto Oy toimittaa aineiston tilinpäätöksen osalta hallituksen jäsenten sähköpostiin.
Liite 2. Toimintakertomus
Toimintakertomuksen tekstiosa on toimitettu kaikille 3.6.2026.
Esitys: tilinpäätös esitetään yleisen kokouksen hyväksyttäväksi.
Päätös:
15 § Uuden jäsenen hyväksyminen
Ulla Tiira hakee jäsenyyttä yhdistyksessämme.
Esitys: Ulla Tiira Akaasta hyväksytään jäseneksi.
Päätös:
16 § Muut asiat
Vakuudeksi
Tapani Pietilä
STF ry, puheenjohtaja"
03.06.2026, keskiviikko
Aamulla oli taas vastassa viesti Sambiasta Yombwelta: "Thank you very much but remember, you have started sharing the Link to just a few selected individuals. Does it mean that these meetings are not meant for every teacher here in Zambia at Vesilahti in particular? Last week, some of us were denied a chance to join the meeting." Vastasin: "Not true, I send link to all whose e-mail I have, also Mrs Jere."
Eli etten olisi lähettänyt kutsuja näihin viikkopalavereihin kaikille henkilökunnan jäsenille koululle. Linkit lähetetään noin 20 minuuttia ennen palaveria,ja toki virheitä voi sattua niin kuin nyt tuossa Koulutustuen stipendien yhteydessä on nähty, kun kouluilla on oikeinajan kansa tehty virheitä. Tuo aika aina ennen palaveria on melko hektinen, mutta ketään ei ole tarkoituksella jäätetty kutsumatta, ei edes rouva Jereä. Viime viikkoina on koululta ollut osallistujia, pääasiassa äänessä on ollut Mwiinde Nyanga ja hänen puheestaan olemme varsin hyvin saaneet selvää, vaikka hän ei olekaan koulussa kaikkein voimakkaimmalla äänellä puhuva henkilö.
Toivottavasti koululta ja Giftiltä tässä palaverissa tulee selkeitä vastauksia listalla oleviin asioihin, ja toki puheeksi voi nostaa muitakin tärkeinä pidettyjä asioita. Osaan tälläkin kertaa esillä olevista asioista olemme toivoneet vastauksia viikkokausia. Meidän osaltamme palaverissa on kaksi hyvin tärkeää asiaa: 6.6. toritapahtuman viimeistely ja ministerin vierailu, johon saamme valmistua.
Eikä tuolla korkeammilla tasoilla Sambiassakaan tuo tiedottaminen ihan tasokkaasti sujunut: "Yesterday I went to town with the intention of collecting food from the state. Only to be told that we shall be giving according to zones. Yesterday, schools from zone 1 collected maize grains, 🫘 beans, and groundnuts. Vesilahti Community School belongs to zone 9. Last group. We shall be told when to go and get for our school." Näin Yombwe kertoi asiasta, miten tuon valtion ruokaosuuden kohdalla materiaali on koululle saatavissa.
Toritili
+ 40€, kiitos! Pullat. LTL
VIIKKOPALAVERI 3.6.2026 KLO 19-20.03
Läsnä: Osallistujista 5 Sambiasta
Tapani avasi palaverin klo 19. Tervetuloa kaikki mukaan!
Asian sisältö tässä vaiheessa salainen. Kaikki kunnossa.
Osallistujia pyydetään kommentoimaan, jos tähän on lisättävää. Materiaali lähetetään tämän palaverin jälkeen hallitukselle ennakkotietona.
Olemme vuosien myötä koittaneet vahvistaa suomalaisten ja sambialaisten yhteistyötä myös tarjoamalla sambialaisille mahdollisuutta päästä vierailemaan Suomessa. Vierailuilla ovat käyneet Pellina ja Jomo Simbaya sekä Rachel Nambaya. Kukaan ei kertonut meille ennen matkaa, että Rachel oli Simbayn perheen kasvattilapsi. Eräs yhdistys tuki koulumme oppilaskunnan ohella Rachelin opiskelua terveydenhoitajaksi.Meillä ei ole kummankaan näiden matkojen osalta osoittaa mitään hyötyä perustyöllemme Sambiassa. Hankittu kallis musiikkiväline päätyi koulun sijasta jonkin uskonnollisen yhteisön käyttöön herra Sokotelan aikana, ja matkan jälkeen Rachel kritisoi kovin kärkevin sanoin koulumme toimintaa. Pyrimme saamaan häntä toteuttamaan sukupuolikasvatusta koululla, mutta hanke epäonnistui. Lisäksi Suomessa ovat vierailleet James Musonda, Celvin Nachuma ja Kennedy. James Musonda on vuosien ajan toistuvasti ollut auttamassa meitä erilaisissa asioissa, mm. edellisen matkan osalta yöllisissä kuljetuksissa Lusakan lentokentältä hotelliin, hän on sponsoroinut tarvikkeita koulullamme Isengessä jne. Celvin Nachuma vastasi kauan sitten maissilähetyksen toimittamisesta kylään, kun alueella oli menetetty sato, lisäksi hän avusti harjoittelupaikan löytämisessä Rachelille valmistumisen jälkeen, neuvoi minua malarialääkkeen saamisessa viime matkalla unohdettuani omat lääkkeet kotiin, osallistunut matkalaistemme opastamiseen Lusakassa, järjestänyt vierailun Lusakaan sairaalaan jne.
Herra Kennedy myös neuvoi meitä aktiivisesti vuosien ajan, ja pääsi Suomessa vierailemaan Yleisradion studiolla Tohlopissa.
Gift Sokon olemme koittaneet saada kaksi kertaa vierailulle maahamme, mutta kummallakin kerralla hänen viisuminsa on hylätty.
Näyttää siltä, että toimintaamme tukevia vierailuja olemme onnistuneet toteuttamaan vain Isengen kylän ulkopuolisten ihmisten kanssa.
Toivon, että asiasta voitaisiin käydä lähiviikkoina keskustelua.
Esitys: Koulun henkilökunnan ja johtokunnan toivotaan keskustelevan asiasta.
02.06.2026, tiistai
Ensinnäkin viestejä Sambiasta: Yombwe "Thank you very much for the food staff, pupils enjoyed lunch, although I had forgotten to capture them whilst eating." Mwiinde: "Thanks to our sponsors for the starlink connection,pupils are exploring the internet in order to be exposed to a variety of issues." "Morning sir. We had 128 pupils today."
Aivan aamusta poikkesin Lounasravintolassa tarkistamassa tarvitaanko suomenkielistä tulkintaa erinäisistä luottamuksellisista papereista. Ravintola oli taas auki kahden päivän tauon jälkeen ja ainahan tuollaisessa käynnistämisessä on aika lailla haasteita. Amena esitteli minulle kuvia ja videomateriaalia omasta kotikylästään Afganistanissa. Niiden perusteella ymmärrän hänen kaipuunsa, vaikka toistamisesta päästyään toistaakin sitä, miten hienoa on, että he ohjautuivat asumaan ja töihin tänne Vesilahteen.
Päivän aikaa sain käydä sopimassa erään henkilön osalta autohuollosta. Toivoivat asiassa asiantuntijan apua. En toki koskaan itseäni sellaisena markkinoinut. Näin myös ensimmäisen kerran karkailleen Hanian papukaijan. Oikein viehättävä lintu, ja todella melkoinen ihme, että selvisi karkureitiltään takaisin kotiin. Perhe on varmaan ikikiitollinen linnun kotiin palauttaneelle tottijärveläiselle.
Lisäksi sain välittää Jukka Niemen neuvojen perusteella ihmisen nesteytystä tukevaa lääkinnällistä ainetta siskolleni. Toivottavasti auttaa.
Sain aika lailla valmiiksi tilinpäätökseen tarvittavan kertomuksen toiminnastamme vuodelta 2025.
Toimin myös välikätenä erään lahjan toimittamisessa. Lahja julkaistaan tällä palstalla erään tärkeän henkilön vierailun yhteydessä. Asia liittyy myös meidän Afrikka-toimintaamme. Sen jälkeen poikkesin selvittämään OmaSp:iin tilitietojen avaamiseen liittyvää ongelmaa. Moottoritiellä sattunut liikennevahinko sitten aiheutti uskomattomat ruuhkat kaikille lähialueen teillekin ja viimeisellä minuutilla ehdin pankin luukulle. Samalla sain noudettua tarvikkeet Sandrisin huomisen kiitoskylmäkeiton tarjoiluun tarvittavat tarvikkeet. Tällä kertaa kiitetään talouden kirjanpitoon valmistelevaa osastoamme ennen Sandrisin Latvian kierrosta.
Viimeinen hetki muistuttaa siitä, että 15.6.2026 Tallinnan päiväkäynnille alkaa olla viimeiset hetket ilmoittautua! Tälle kesälle ei sitten meidän kautta olekaan muita reissuja luvassa/suunnnitteilla. Päivämatka 95e, sisältää hyvän aamiaisbrunssin menomatkalla. 6-11 v lasten hinta alennettu.
Juhannustorille näyttää hämmästyttävän hiljaiselta myyjien suhteen. Ajankohtahan on 19.6.2026 klo 10-14. Tervetuloa!
Selma and Tauno Fund ry
- 857,99€, lounastarvikkeet koululle toista jaksoa varten.
01.06.2026, maanantai
"Hetki sitten tallusteli meijän takatetassilla Ilves!" - tällä naapuriryhmän tervehdyksellä alkoi tämä kesäkuu. Ja muutaman minuutin päästä siihen vastasi toinen naapuri klo 01.43: "Ehkä se juhli Leijonien MM-kultaa! Mutta ikävä kyllä meidän toinen kissa joutui pari viikkoa sitten ilmeisesti ilveksen tappamaksi."
Sinänsä ei tässä niin kovin paljon jääkiekolla omassa elämässä ole niin suurta merkitystä, mutta kaikella, mikä voi kohottaa positiivista ilmapiiriä ja saada ihmisiä aktivoitumaan, on koko kansan kannalta myönteinen vaikutus niin kuin voimme ihan tutkimuksen kauttakin vahvistaa jo vuoden 1995 maailmanmestaruuden jälkeen. Se ei ole mukavaa, että ehkä kymmenet tuhannet krapulakuntoiset jättävät tämän työpäivän väliin, mutta ainahan sitä yhteiskunnassa on myös tuollaisia pösilöitä.
Toisaalta tässä meinaa taas mennä hermot, mutta luotan tässä kohtaa Pia Paloniemen sanontaan, että minulla on "lehmän hermot". Lehmistä en niin paljon tiedä, vaikka lapsena olikin mukavaa kerätä niille tienposkista tuoretta vihreää. Sikaan tutustuin paljon tarkemmin sen jälkeen kun sain sellaisen arvonimen itselleni Riian Radisson-hotellissa. Nöyräksi vetää kaikki nämä kaunokieliset ilmaisut, varsinkin tuon sian osalta. Miten älykäs eläin! Nyt hermoja koettelee eräs raja-asemaa lähestyvä joukko, jonka suhteen pitäisi koittaa viime metreillä toteuttaa toimenpiteitä, vaikka enhän minä ole missään tekemisissä työn näkökulmasta kyseiseen asiaan. Eläkeläisen arkea odotellen - vai kannattaako?
Kello on vasta 8.05, mutta kun tässä on hoitanut kaikki mm. pankkiliiketoimintaan liittyvät suoritukset, alkaa pää olla täysin tyhjä sen suhteen, että mitä nyt pitäisi tehdä. Ehkä se kohta selviää. Sapettaa hieman, että se maa-asia ei ole vieläkään meille kokonaisuudessaan selvillä.
Uskomaton juttu sentään osui tähänkin päivään: poiketessamme tapaamassa Jukka Narvassa kuulimme siellä Narvan Helmessä, että Rasulin perheen taivaan tuuliin lentänyt papukaija löytyi Tottijärveltä, ja on nyt toipumassa raskaasta, voimia vieneestä reissustaan kotona. Perhe on äärettömän kiitollinen lukuisille linnun taipaleesta kertoneille paikallisille. Aina vain heistä tuntuu siltä, että Vesilahti on Harri Henttisen kuvailema paikka!
31.05.2026, sunnuntai
Taas päättyy yksi kuukausi - ja taas saa valmistautua uuteen kuhinaan. Siitä en toki voi ketään muutakaan syyttää, mutta pakko sitä on koittaa järjestää, jos vielä aiomme jatkaa tuon Isengen koulumme tukemista. Huomenna taas taloutemme linjoja kasassa pitävä Pia näkee, mikä on tilanne kummimaksujen maksamisen suhteen. Tiedämme, että vuoden mittaan on moni siirtynyt kauniiseen iäisuneen, mutta useimmiten se meidän osaltamme merkitsee sitä, että se pieni tukilanka katkeaa. Useimmissa tapauksissa ei oletuksemme ole, että uusi sukupolvi olisi moisesta toiminnasta kiinnostunut. Onneksi juuri nyt Sambian valtio teki meille merkittävän ratkaisun, että päätti toimittaa myös näille community-kouluille perustarvikkeet (maissi, riisi, mealie meal) kouluruokailuja varten. Olemme laskeneet, että tälle toiselle jaksolle se helpottaa meidän kustannuksiamme 497 euroa, ja vuositasolla lähes 1500 euroa. Jos lasket tuota summaa päivittäisen kummilapsimaksun pohjalta 16 snt/päivä/oppilas niin summa on merkittävä. Pieni pelote tässä on se, miten kauan tuki jatkuu. Sähköäkin on kaikelle kansalle tänä vuonna jaettu melkein koko ajan, ja oletus on, että syy on se, että loppuvuodesta on presidentinvaalit. Nykyinen presidentti on sentään viimeisen 20 vuoden ajalta ainoa, joka on selkeästi vaatinut valtiota panostamaan kansan perusopetukseen.
Tämä päivä saattaa omalta osaltani täyttyä noiden koulujen stipendien maksamisessa oppilaiden/opiskelijoiden pankkitileille. Maksamisten osalta olen vasta puolessa välissä, mutta samalla pitäisi saada koottua kaikki valmiiksi 6.6. torilla toteutettavaa tempausta varten.
Kesken jää kaikki tältäkin päivältä, mutta ainoa lohtu on se, että loppu häämöttää! 26.6. osalta sentään asiat etenivät kohtuullisesti ja huomenna sitten uusi, vahva startti!
30.05.2026, lauantai Iloista ja turvallista lukuvuoden/opintojen päätöstä!
Kaikesta sähläilystä huolimatta eilisestä jäi oikein hyvä maksu, vaikka voimat se päivä todella vei. Tunsi todella, että monta asiaa saa tehdä aivan yksin, ja myös Sirkka Kolua tuli todella ikävä. Tässä kaikessa kuitenkin taustalla valamistaudutaan ainakin 6.6. ja 13.6. toritapahtumiin ja suuri murhe taustalla on myös tuo tilinpäätöksen valmistuminen. Se on venynyt tilitoimiston henkilökunnan pitkäaikaisen sairastelun takia. No, yleensä asioilla on tapana selvitä, kuten Mauno aikoinaan sanoi.
Eilen tuolla riemuporukan kokoontumisessa tuli juttusille eräs vielä virassa toimiva henkilö. Hän kertoi silloin 1970-luvulla osallistuneensa vetämälleni Leningradin matkalle. Ensinnäkin hän ihmetteli, kuinka ihmeessä rohkenin lähteä niin suuren oppilasjoukon mukana matkaan, toisaalta hän kertoi edelleen olevansa nimenomaan tuosta matkasta äärettömän kiitollinen - toivottavasti ilmausta ei tulkita liian kristilliseksi - sillä tuolla matkalla hän kohtasi henkilön, jonka kanssa on tähän asti ollut aviossa. Tuolloinhan voi melkoisesti luottaa siiten, että sosialististen neuvostotasavaltojen liiton järjestelmä kyllä piti porukkaa otteessaan ja kun siihen vielä lisäsi opit, joita oli saanut Saksan Demokraattisen tasavallan Stasin toimintatavoista ihmisten kyttäämisessä - kyllä niillä aineksilla pärjäsi, ja kun vielä oli muistissa Holkerin Matin psykologian tunnin opit niin osasi oikeissa tilanteissa poiketa oppilaiden huoneissa ja saada takavarikoitua vessan pönttöön, tyynyyn ja verhon taakse piilotetut Stolychnaya-pullot. Oi niitä aikoja!
Raparperit ovat nousseet kastelun avulla mainiosti, ja huomasin, että leivontatarvikevarastokin oli jostain syystä tyhjentynyt kriittisten aineiden osalta, joten jossain välissä tänään täydennysostoksille. Kaupoissa on varmaankin melko tyhjää.
Samalla pitää alkaa valmistella suuren, suuren ryhmän varaussuunnitelmaa kesälle 2027 Varsovaan. Saattaa se tämän vuoden matkan ollut jolteensakin onnistunut, kun siihen suuntaan on kovaa uutta kiinnostusta. En nyt tiedä, pitäisikö siitä iloita. Ajan ja rahan menoahan se vain itselle tietää.
Aika pian aamusta alkaen alkoi tippua oppilaiden/koululaisten/opiskelijoiden pankkitilitietoja heidän odottaessaan tileilleen koulujen päätöstilaisuuksissa jaettuja stipendejä, joita emme enää kyenneet jakamaan perinteisesti seteleinä kirjekuorissa. Ei noita pankkisiirtoja sentään taida olla sataakaan kappaletta, mutta koitapa itse naputella sellainen määrä pankkisiirtoja, niin ymmärrät, mikä tekeminen siinä on. Eikä se tekeminen sinänsä, mutta mitä tarkkuutta se vaatii! Nyt jo klo 13.24 on stipendiraha lähtenyt 30 oppilaalle.
Samaan aikaan pihalla käynnistyi järjestelytyö liittyen siihen Helsingistä saapuvan ministerin vierailuun. Paljon, todella paljon on tekemistä, mutta onneksi tässä asiassa on sentään tekeviä käsiä! Paineet tuolla poliittisellakin rintamalla ovat kovia, vaikka eduskuntavaaleihin on vielä vuosi. Sinänsä meillehän ei ole suuri vaikutus sillä, että saapuva henkilö vaihtuu. Olennaisinta on ehkä saada se yhdessä allekirjoitettavaksi esitettävä dokumentti paikalla olevan vieraan allekirjoitettavaksi. Sillä saattaa olla positiivista vaikutusta Sambiassa aineiston vastaanottavalle taholle.
Alkuilta sympaattisissa lakkiaisissa ja olin oikeasti hämmästynyt ylioppilaan erinomaisista suorituksista ylioppilaskokeissa.
Sitten olikin hyvä tehdä sopimus Sambiassa usein käyttämämme taksin kanssa suomalaisen emeritus tilitoimiston ohjauksessa: "Yes sir no problem , I'll be offering good prices. " Uskon oikeasti, että tämä sopimus pitää.
Täällä on taas hiljaista, mutta tuolla Instagramissa on tänäänkin 3000 seuraajaa.
29.05.2026, perjantai
Gift viesti kyllä eilen minulle, että hänellä olisi aie mennä hankkimaan keittäjän ja Gift Mukukan kanssa lounastarvikkeita koululle. Pidin hyvin valitettavana sitä, että Gift ei ollut puhunut asioista juurikaan koululla paikalla olleen Yombwe Santosin kanssa. Gift viesti myös että Starlink toimii erinomaisesti.
Kukaan ei tuntunut tietävän siitä lupauksesta, mikä on valtion ruokalähetyksen kanssa. Valtion puolesta on luvattu, että kouluille toimitetaan koululounaan perustarvikkeet. Siksi lähestyin itse ministeriön virkamiestä virka-ajan ulkopuolelle. Sitten sain klo 22.15 oheisen viestin: "We are beginning to deliver food to schools tomorrow." Ei kyllä tapahtuisi tämän päivän Suomessa Erkki Paloniemen poisnukkumisen jälkeen, että virkamies tekisi tuollaiselle pyynnölle yhtään mitään! Meille tieto on tärkeämpääkin tärkeä, sillä tänään on tarkoitus lähettää varat lounastarvikehankintojen tekemiseen!
Hankintaluettelossa oli merkitty nämä raaka-aineet seuraavasti:
Maize 4500 200kgs 2000
Mealie Meal 8300 225kgs 2700
Rice 15350 150 kgs 5250
Tämä on yhteensä 9950 kwachaa eli 457 euroa! Todella merkittävä summa - ja en voi kuin iloita siitä, että vuosien myötä meillä on muodostunut näin toimiva, luottamuksellinen suhde Sambian valtion opetustoimenjohtavaan virkamiehistöön. Ajatelkaa, jos tälläkin kertaa tätä tietoa emme olisi saaneet. Kyllä tarvikkeille varmasti olisi kylässä ollut käyttöä, mutta meidän resurssiemme riittävyyden kannalta tämä on äärettömän myönteinen muutos Sambian valtion puolelta! Tulen lähestymään Sambian valtion tasavallan päämiestä heti, kun tulee jonkinlainen tauko tässä maallisessa koheltamisessa! Kiitän tässäkin yhteydessä kaikkia nykyisiä ja edeltäneitä Ndolan DEBSin johtajia! Erittäin vastuullista toimintaan maan lasten ja nuorison hyväksi!
Loppupäivä ei sitten mennytkään ihan samalla tavalla putkeen. Tarkoitus oli noutaa kissojen ruoka, jonka pitää olla ihan tietyntyyppistä, ja tiedän paikan, mistä sitä on saanut edullisesti. Kävi kuitenkin niin, että paikka on tässä pasi päivää suljettu muuton takia. Käynti Verotoimistossa sen sijaan oli erinomainen kokemus. Jotain toimivaa ja todella ystävällistä tässä suomalaisessa hallinnossakin löytyy. Kaikki sujui niin joutuisasti, että Sandris ehti taikinan kimppuun kotona, ja samalla voin itse poistua Riemuylioppilaiden tilaisuuteen Lempäälän lukiolle. Tuon aiemman kiertomatkan aikana tuli ilmi, että joudun perumaan Lempäälän lukion jälkeisen juhlaillallisen väliin Vaihmalanhovissa, sillä nyt minua/meitä tarvittaisiin jossain muualla kipeästi, ja oli tarkoitus, että Sandris liittyisi avustusjoukkoon minun poistuttuani tuolta Lempäälän lukiolta. Palattuani kotiin, että talossa ei ollut muita kuin ulkoilua kaipaavia nelijalkaisia. Lyhyttä ulkoilua ei voinut jättää väliin ja siitä suorinta tietä purkamaan ruuhkaa kentälle. Siihen sitten menikin iso osa illasta, ja huomasin, että ruokailut ovat tänään jääneet hieman vähälle. Tästäkin päivästä näytetään selvittävän, vaikka hieman sapettaa, että tuo riemun osuus jäi varsin tyngäksi. Luokkalaista en juurikaan ketään enää muistanut; Brita Korpi sentään lähetti lämpimiä terveisiä Raunolta Pertti-veljelleni. Lukion rehtori Erno Tossavainen lähetti kauttani suuret kiitokset Lempäälän-Vesilahden Koulutustuki ry:lle, sillä sen vuosittain jakamat stipendit ovat erittäin merkittävä asia varsinkin Lempäälän lukiolle.
28.05.2026, torstai
Kyllä tämä normaalimman tuntuinen hieman viileähkö sää tässä vaiheessa vuotta tuntuu vielä oikein hyvältä!
Jaksaa paremmin sitten huhkia näitten jokapäiväisten suoritettavien tekemisten kanssa.
Tänään edessä on yhteydenotto Sambian terveysviranomaisiin liittyen tuohon ebolaan varautumiseen Sambian osalta ja toisaalta Aktia Pankin kautta on selvitettavä Starlinkin kuukausimaksun suorittamismahdollisuus Suomesta käsin. Enkä tiedä, ehtiikö tässä sitten paljon muuta tehdäkään, sillä jonottaminen tuonne Aktiankin palveluun Finnair Visa -luottokortin osalta käy kyllä työstä. Asia ei tänään vielä ratkennut, kun ei ollut mitään maksettavaa, mutta keskustelussa Aktia Pankin kanssa selvisi, että heidän palvelunsa kautta maksu ei jatkossakaan tulisi onnistumaan, sen sijaan S-Pankin Visa-kortilla toiminto oli saatavissa tilaan, jossa suorituksen olisi voinut vahvistaa, jos olisi ollut jotain maksettavaa.
Tuossa loppuvuoden "sopassa" esille noussut ajatus sitä, että näitä viikkopalaverejakin kannattaa kirjata ns. virallisemmin, teimme varmaan oikein hyvän ratkaisun. Vaikka se nyt työllistääkin runsaasti Ritva Mäkelää aineiston arkistoinnin osalta, enkä ole vielä kuullut hallituksen viikkopalavereihin säännöllisesti osallistumattomien jäsenten näkemystä siitä, kun muutaman kerran vuodessa eteen mätkähtää koonta näistä ohjauskeskusteluista, joita viikkopalavereissa käydään. Hienoa on ollut myös se, että osallistujien määrä on sen kuin kasvanut ja nyt mukaan pääsee aika vaivattomasti myös tuolta Isengestä.
Kohta asioita on käsitelty 200 pykälän edestä, eikä luvuissa ole mitään esityslistojen hyväksymisiä, pöytäkirjantarkastajien valintoja - pelkkää raakaa asiaa!
On meitä tuolla sosiaalisessa mediassakin jonkin verran seurattu viime aikoina. Instagram ilmoittaa yksittäisten kuvien/tiedotteiden osalta kolme viime aikojen suurinta seuraajamäärää: 56 300, 5900, useampi 1330. Luvuista huolimatta ei mistäänole ilmaantunut ketään elävää ihmistä, jota meidän toimintojemme kaltainen hyväntekeväisyys kiinnostaisi, ja kiinnostuneen ihmisen elinajanodote olisi yli 30 vuotta.
Kummioppilas
+ 20€, kiitos! TL
Pappilan päiväkahvillakin tuli poikettua, mutta soitto palautti aika pian tilaisuuden alussa maan pinnalle: minulle on kyllä tällä hetkellä ihan käytännönkin tekemistä!
27.05.2026, keskiviikko
Huh, huh ... kiirettä näyttää riittävän, eikä kaikki johdu kyllä omasta syystä. Mutta onneksi valtaosa asioista on positiivisia, joten eiköhän tässsä pysytä menossa mukana!
Kutsut tuohon eilen mainittuun kesätapaamiseen, jossa meillä on paikalla myös Suomen valtioneuvoston edustaja eli ministeri, pyritään laittamaan matkaan tänään Selma and Tauno Fund ry:n jäsenille. Matkassa ovat ja nyt on toimenpiteiden aika!
Tästä päivästä kului 4 tuntia perinnöllisyystieteen aineistonkokoamiseen Tampereen yliopistollisen sairaalan tarpeisiin. Haastavaa ja tarkkaa työtä, mutta aineisto saatiin valmiiksi ja enää on edessä sen kiikuttaminen perille sairaalaan. Ei kannata postia käyttää tällaisena kiireisenä vuoden aikana.
VIIKKOPALAVERI 27.5.2026 klo 19-19.48
Läsnä:
§ 163 Palaverin avaus
Tapani avasi palaverin klo 19.
§ 164 Ihmisten omat jutut
§ 165 Koulun lounastarvikkeet
Meille on toimitettu vain lista tarvikkeista. Olemme asiasta ilmoittaneet oman kantamme. Hankintaa ei ole vielä tehty. Koululta ei ole oltu yhteydessä Giftiin. Gift ei ole tiettävästi ollut yhteydessä koululle. Toivottavasti asia selviää tänään.
§ 166 Ebola-tilanne
Soitin THL:n numeroon tiedustellakseni, tietääkö jokin taho asiasta Suomessa enemmän. Ei tiedä. Ritva Mäkelä toimitti oheisen tiedon: Tietoja ebolasta:
Virus tarttuu ihmiseen villieläimistä (lepakoista, apinoista ja piikkisioista). Ihmisten välinen tartunta vaatii suoran kosketuksen sairastuneen tai kuolleen henkilön ruumiinnesteisiin (vereen, ulosteeseen tai oksennukseen) tai niillä saastuneisiin pintoihin. Virus ei tartu ilmateitse. Rokotteita tai lääkkeitä osaan ebola-kantoja vastaan ei ole, mutta osaan (ns. Zaire-ebolaviruskanta) on. Ebola on yksi maailman tappavimmista virustaudeista.
§ 167 Ministerivierailu
Olemme saamassa Selma and Tauno Fund ry:n kesätapaamiseen vieraan Suomen nykyisestä valtioneuvostostosta. Asian valmistelu aloitettiin aikailematta ja tällä hetkellä on tiedossa seuraavat asiat:
Asia
Klo 12.22 saapui ilmoitus, että valtioneuvoston edustaja (=ministeri) saapuu paikalle Selma and Tauno Fund ry:n kesätapaamiseen. Valtioneuvosto esitti ajankohdaksi perjantai-iltaa 26.6.2026 klo 18.
Jatkotoimenpiteet
Klo 14.25 saimme kokoon valmisteluryhmän asian tiimoilta. Ja ohessa valmisteluryhmän aikaansaannokset:
Jäsenille lähetetään asiasta tiedote välittömästi. Ilmoittautuminen vaaditaan torstaihin 18.6.2026 klo 18 mennessä mielellään sähköpostilla tapani.pietila@gmail.com. Tilaisuuden ohjelma toimitetaan erikseen. Ilari Rantakaria on pyydetty pitämään lyhyt alkupuheenvuoro. Tilaisuuden pitopaikka ilmoitetaan tilaisuuteen ilmoittautuneille. Korostamme, sitä että tilaisuuteen ei voi osallistua myöhästyneenä. Tilaisuuteen ilmoittautuneiden tulee olla paikalla 15 minuuttia ennen tilaisuuden alkua. Myöhässä saapuneita ei tilaisuuteen päästetä.
Valmisteltu tarjoilu
Paikallisesta ravintolasta on varmistettu kolmen eri tuotteen saaminen tilaisuuteen juuri ennen tilaisuuden alkua valmistettuina. Kyseessä on myös ravintolan listan ulkopuolisia tuotteita. Paikan päällä savustamme lohet, kokoamme salaatit, uunista karjalanpaisti, uudet perunat.
Jälkiruokina korvapuusti ja muurinpohjaletut. Ruokajuomina vesi, maito, piimä, puna- ja valkoviini. Muurinpohjalettuihin olemme saamassa paistamisapua, samoin etiketin hallitseva henkilö on luvannut tulla avuksi tarjoiluun.
Allergioita ei tarvitse ilmoittaa erikseen.
Muut varusteet
Paikallinen yritys on luvannut tarvittaessa tilaisuuteen ulkokatokset. Lisäksi meille on luvattu äänentoistolaitteisto sekä Vesilahti--aiheinen flyer.
Ohjelmasta:
Mahdollinen suurlähettilään puheenvuoro.
Ministerin vapaa sana.
Sirkka Kolu -kirjan luovutus
PIETU- kirjan luovutus
Starlinkin uudelleen nimeämisen julkaisu yhdistyksemme osalta.
Gift ei ole kokouksessa. Mwiinde ei ollut kuullut asiasta mitään. Asia on edelleen kesken.
Päivämatkalle 15.6.2026 mahtuu vielä mukaan, hinta alkaen 6-11 v lapsi 45e, aik. 95e, sisältää laajan aamiaisbrunssin. Bussi mukana Tallinnassa. Varaukset vain 050 5012 760.
§ 170 Toimintaa torilla
Apua, tekijöitä kaivataan.
§ 171 Toimintamme esittely Vesilahden yhtenäiskoululla
Joutohetkien seurasta on otettu yhteyttä koulun vanhempainyhdistykseen, ja tiedusteltu, voisiko heidän kauttaan vaikuttaa siihen, voisiko yläasteen oppilaiden käynnistämän Vesilahti Community koulun toiminnasta käydä kertomassa koulun oppilaille. Tiedustelu tapahtui lokakuussa 2025. Nyt 25.5.2026 asiasta viestittiin seuraavasti:
-asiasta voisi järjestää ikätasoille soveltuvat esitykset yhtenäiskoulun vuosiluokille 0-3 ja 4-6. Yläluokille esityksen voisi toteuttaa siten, että koululle toimitettaisiin video, jonka luokanvalvojat esittäisivät luokissaan ja tarvittaessa kävisivät asiasta keskustelun oppilaiden kanssa.
Esitys: Keskustelemme asiasta.
Päätös : Pia Paloniemi esitti, että menettelytapa ei ole yhdistyksen näkökulmasta hyväksyttävä erityisesti yläkoulun osalta. Mistä opettajahenkilökunta, joista tietääksemme kenelläkään ei ole mitään käsitystä toiminnasta 5.6.2018 jälkeen voisivat keskustella oppilaiden kanssa asiasta. Yhdistyksen puolesta olisi useampi henkilö, joilla on pedagoginen koulutus ja myös kyky viestiä asiasta. Anneli Sirento ja Ritva Mäkelä olivat asiasta samaa mieltä. Tämä jäi yhdistyksen kannaksi asiassa tällä hetkellä.
§ 172 Starlinkin maksaminen
Starlinkiä näyttää koululla käytetyn hyvin aktiivisesti: noin 200 GB lyhyessä ajassa. Maksamismenetelmän osalta saimme asiaa hoidettua, mutta vielä huomenna pitää muutamia asioita varmistaa suomalaisesta pankista. Se tässä saattaakin olla kaikkein haastavin osa. Opettaja Mwiindestä oli suuri apu asian valmistelussa, mistä Jussi Kurikka välitti hänelle kiitoksensa.
§ 173 Muut asiat
Yombwe Santos ei kertonut kwachamääräisiä summia, ja nimenomaan sitä olemme odottaneet. Edellinen rehtori kuulopuheiden mukaan käytti varoja monien ei suoraan community koulujen toimintaan liittyvien koulututusten kuluihin, mitä emme voi pitää viisaana.
26.05.2026, tiistai
Hei aamusta Ritva Mäkelä viesti, että Sirkka Kolun muistokuvakirja on toimitettu painettavaksi. Ritva ilmoittaa kaikille kuvakirjan tilanneille maksuosoitteen. Sitten kirjaa voi halutessaan tilata 30 vuokauden ajan ennen kuin se poistuu kirjan valmistavan yrityksen järjestelmästä. Ritvan puhelinnumero on 050 58 5010.
Tuohon tämän päivän kuvaksi esille laitettiin Yombwen toimittama kuva, jossa kyläläiset ovat pystytttämässä koulun keittiön lähelle katosta ihan talkootyöllä. Hienoa, että vuosia hokemamme talkootyönajatus edes tuolla Afrikassa ottaa aina aika ajoin tulta. Näin on ollut mm. kouluvuoden alkajaisiksi siivoustalkoissa ja myös hedelmäpuutarhan puhdistamisessa. Tuosta katoksesta ei valitettavasti voi odottaa kovin pitkäikäistä.
Ja sitten taas jotain uskomatonta: Klo 12.22 saapui ilmoitus, että valtioneuvoston edustaja (=ministeri) saapuu paikalle Selma and Tauno Fund ry:n kesätapaamiseen. Valtioneuvosto esitti ajankohdaksi perjantai-iltaa 26.6.2026 klo 18. Jäsenille lähetetään asiasta tiedote välittömästi. Sambian suurlähettiläs ilmoittaa mahdollisuudestaan saapua paikalle pikimmiten. Ilmoittautuminen vaaditaan torstaihin 18.6.2026 klo 18 mennessä mielellään sähköpostilla tapani.pietila@gmail.com. Tilaisuuden ohjelma toimitetaan erikseen. Ilari Rantakaria on pyydetty pitämään lyhyt alkupuheenvuoro. Tilaisuuden pitopaikka ilmoitetaan tilaisuuteen ilmoittautuneille. Korostamme, sitä että tilaisuuteen ei voi osallistua myöhästyneenä.
Heti tänään ehdittiin pitää valmisteluryhmän kokous, jossa valmisteltiin käytännön järjestelyt: tilaisuuden menu on valmis ja tilaisuudessa luovutetaan Sirkka Kolu -muistokirja sekä Pietu-kirjan toteuttanut toimitusneuvosto luovuttaa julkaistun kirjan ministerille. Tarjoilun osalta olemme jo saaneett lupauksen asiantuntevasta avusta. Suurempi haaste on puitteiden toteuttamisessa.
12.05.2026, tiistai
Eilinen on historiallinen päivä tietoteknisissä yhteyksissämme kylän kanssa: Elon Muskin järjestelmä on nyt asennettu ja saamiemme palautteiden perusteella se toimii erinomaisesti. Nyt sitten varaudumme varkaisiin käytettävissä olevin keinoin ja sen jälkeen Jussi alkaa suurin harppauksin ottaa askeleita taitojen kehittämiseksi eri tasoilla. Työ tulee kestämään pitkään! Kiitos Jussi tämän toteutumisesta!
Tänään kouluun saapui sentään jo 68 oppilasta.
Ja tällaiseenkin kutsuun pitäisi reagoida: "Tervetuloa Lempäälän kampuksen Virta-saliin perjantaina 29.5.2026 klo 15.00 juhlistamaan 50 vuotta sitten tapahtunutta valmistumistanne ylioppilaaksi!
Olette päässeet ylioppilaiksi Lempäälän-Vesilahden Yhteiskoulusta vuonna 1976. Lempäälän-Vesilahden yhteiskoulun ensimmäiset ylioppilaat valmistuivat 1962, joten olette lukion 15. riemuylioppilaat."
Tiedoksi koulun henkilökunnan ensimmäisen kokouksen muistio:
" Alussa on Jussin tekemä hieno koulun logo. Minutes for meeting held on 11th may 2026.
Present were: Yombwe Santos , Chanda Kelvin , Nkhoma Alice , Nyanga Mwiinde , Mukuka Gift, Phiri Getrude and Jere Christine.
AGENDA
1.Opening prayer
2.Opening remarks
3.Main board
The opening prayer was given by Jere Christine
Mr Yombwe Santos welcomed all the staff for attending the first day of school opening.
During the meeting the most important issue that was being discussed was the budgeting of the state money. A precise budget was made and some items were allocated that are urgently needed at the school. Once the state money has been withdrawn, these particular items will have to be bought without failure.
4.A.O.B
Mr santos thanked all the staff for their attendance and wished them a succesfull journey towards the execution of their duties."
Osittainen käännös: "Kokouksessa tärkein keskusteltu asia oli valtion varojen budjetointi. Laadittiin tarkka budjetti ja osoitettiin joitakin koulussa kiireellisesti tarvittavia asioita. Kun valtion rahat on nostettu, nämä tarvikkeet on ostettava ehdottomasti.
4.A.O.B
Koulun ympäristön siivoaminen. Oppilaiden on tultava työkalujen kanssa ympäristön siivoamiseksi.
Rehtorin on laadittava työvuorolista, jotta kaikki henkilökunta tietää, milloin he ovat vastuussa.
Uuden internet-asennuksen myötä oppilaat ja opettajat alkavat opetella tietokoneiden käyttöä. Kiitos sponsoreillemme.
7. luokan oppilaat kirjoittavat välikokeen ja harjoituskokeet, jotka ylemmät viranomaiset kirjaavat.
5. Loppusanat.
Herra Santos kiitti koko henkilökuntaa läsnäolosta ja toivotti heille menestystä tehtäviensä suorittamisessa."
Muuten keskipäivä olikin sellaista lentoa, että sitä ei tahtoisi todella muistella. Brandöhön lähtijöille matkasi vielä oheinen viesti:
"TAPAAMISIIN LAUANTAIAAMUNA 15.5. SEURAAVASTI
Sen verran monta kyselyä eri asioista on vielä tullut, että laitan vielä yhden viestin matkaan kaikille:
Matkaan lähdemme seuraavan aikataulun mukaisesti:
Reittiaikataulu
8.45 Vesilahti, Tapolan pysäkki. Minulle on ilmaistu suullisesti, että myös Kirkonmäeltä pääsisi kyytiin. Minulle on ilmoitettu, että bussista on varattu eturivin istuinpaikat ja sitten koko takapenkki. Kaikille on bussissa hyvin tilaa! Sairastapauksen takia kaksi jää jälleen kotiin, ja heidän paikoilleen mahtuu, jos hämäläisistä on äkkinäisiin lähtöihin.
9.00 Vesilahti, K-market Narva
9.20 Vesilahti, Koskenvoiman bussipysäkki
9.35 Lempäälä, S-market Lempäälä bussipysäkki. Bussi nappaa kyytiin myös K-Marketin edustan bussipysäkiltä ja Kuokkalan ent. Teboilin pysäkiltä
9.45 Lempäälä, Hintakaaren bussipysäkki
10.10 Tampere, Ratinan kauppakeskuksen bussipysäkki
10.40 Nokia, Hyvämaan bussipysäkki
Taivallamme rauhalliseen tahtiin Kapon serviisistä bussimatkalla nauttien. Koska meillä on asialliseen ateriointiin melko lailla aikaa, olemme kysyneet mahdollisuutta Kustavista Friisilän tilalta nauttia jotain ennen yhteyslaivalle nousua. Talon tomera emäntä lupasi laittaa lounaspöytään tarjottavaa myös lauantaina, ja vaihtoehtoina lauantaina ovat broilerikeitto (sisältää salaattipöydän, jälkiruuan) tai bolognesekastiketta perunan tai pastan kera (salaattipöytä ja jälkiruoka) ja kyseisten annosten hinnat ovat 12,50 tai 13,90 euroa. Maksu paikan päällä. Tavoittelemme saapumista kyseiselle tilalle klo 14 aikaan. Ennen kuin nousemme tuohon Åvan lautalle ehdimme vielä piipahtaa Kustavissa tuon Friisilän tilan välittämässä läheisyydessä sijaitsevassa Kustavin käsityökylässä.
Sitten tiedoksi meidän saaristolauttojemme liikennöintiajat matkamme aikana:
16.05.2026 16:35 Osnäs-Åva. Tästä siirrymme majapaikkaamme Brandöhön.
17.05.2026 14:15 Torsholma-Hummelvik. Tästä aloitamme klo 17 Ahvenanmaan saaren läpiajon ja palautamme mieliimme keskeisimpiä asioita kohteista, joita matkamme varrelle osuu. Tämä sunnuntain lauttamatka kestää 2h 45 min, joten saaristomaisemista saa nauttia kunnolla. Lisäksi on toisaalta hyvä, että lähtö Brandöstä on vasta tässä vaiheessa iltapäivää, että rauhallisen aamun aikana ehtii vielä kaikessa rauhassa samoilla lähikallioilla. Ovathan teistä eräät esittäneet toiveen, että näkisivät tällä matkalle Aatamin ja Eevan ihan omissa luonnon asuissaan. Naapurissani asuvan, Ahvenanmaalta Vesilahteen jokin aikaa sitten muuttaneen henkilön mielestä nimenomaan tähän vuoden aikaan se saattaakin juuri olla mahdollista.
Olen nyt koittanut soittaa Ålandstrafikeniin toistekymmentä kertaa varmistaakseni, pitääkö todella paikkansa, että tuolla 2h45 min kulkevalla aluksella ei olisi mitään kahviopalvelua matkan aikana, mutta en saanut ketään puhelimen päähän. Hotellimme omistajarouva pohti, että siellä saattaisi olla automaatteja. Lähtöön mennessä toivottavasti selviää. Lautalla on automaatti, josta saa ostettua kahvia.
Reittimme Hummelvikistä Maarianhaminaan sisältää lähes kaiken, mihin turisti keskimäärin Ahvenanmaan käynnillään tutustuu ja tällä matkalla voimme poiketa myös paikallisessa kaupassa ostoksilla, joko Godbyssä Mattsonin myymälässä tai juuri ennen Maarianhaminaa suuressa S-Marketissa. Maarianhaminan majapaikastamme lähimpäänkauppaan on hotellin ilmoituksen mukaan matkaa 650 metriä.
Hotellimme tarjoaa melko monipuoliset palvelut erityisesti matkailijoille ja saaristomatkalla yöpyville:
Hotelli sijaitsee aivan meren äärellä lähellä:
Sitten maanantain laivamatkaan liittyvä yksityiskohta, jolla saattaa olla joillekin merkitystä: tähän mennessä laivan buffet-ravintolassa on ollut myynnissä poikkeuksellisen edulliset 3 litran pakkaukset valko- ja punaviinejä. Niitä ei voi ostaa esimerkiksi laivan tax free -myymälästä. Moni aiempien matkojen kulkija on suositellut tätä vaihtoehtoa.
Lisäksi olen välittänyt hotelleille tiedon henkilöistä, jotka haluavat välttää sen, että huoneessa ei olisi ammetta tai parivuodetta.
Kaikille oikein virkistävää matkaa!
Kiitos myös kaikille reissuilla mukana kulkeneille vuodesta 1972 alkaen. Vähitellen vauhti alkaa himmetä."
Nyt sitten tapahtuu ehkä aika kummia: kun Jussi nyt sai toteutettua aika junnaamisen jälkeen tuon Elon Musk -yhteyden tuonne koululle ja ainakin koulun väen näkemyksen mukaan yhteys toimii erinomaisesti - se näyttää tarkoittavan sitä, että pelkästä kiitollisuudesta olisi seuraavaan viikkopalaveriin tulossa väkeä ihan tungokseen asti tuolta Isengestä. Jos se pitää paikkansa, pitäisi sen kertoa jotain todella positiivista! Tulen silti palaverissa muistuttamaan siitä, että pedagogisen keskustelun tulee myös voimakkaasti aktivoitua.
Tämänkin päivän perusteella alkaa kyllä itse vähitellen olla täynnä lähes kaikkea; päivän vauhdikkuus ei enää tunnu yhtä mukavalta kuin silloin 1990-luvulla. Mieluummin lähtisi ihan omin päin tai lähimpien kanssa pikavisiitille Pargaan Joonianmeren rannalle, Phu Quociin Vietnamiin tai ihan vain Pariisiin lounaalle Vaugirard metroaseman lähellä olevaan periranskalaiseen kuppilaan.
11.05.2026, maanantai
Tänään voimme toivottaa: "Our Godparents and the Council of Selma and Tauno Fund wish the best beginning of the school term 2 at Vesilahti Community School at Isenge village!" Yleensähän koulu alkaa aina aika pienellä oppilasmäärällä, eikä toki lounastarvikkeiden hankkimisesta ole meihin vielä oltu yhteydessä. Odotellaan rauhassa.
Tänään sen sijaan olemme maksaneet koululle taksin, joka kuljettaa koululle tämän nettiyhteyden asentajajoukon. Oli sekin eilen illasta varsinainen episodi, mutta katsotaan, mitä päivä tuo tullessaan!
Haasteena alkaa kohta olla tuo tilinpäätös: toivottavasti henkilökunta alkaa siellä toipua ja toisaalta siitä, miten saa ne rahat taas pankista ulos, jotta pystyy maksamaan Koulutustuen stipendit kaikille alueen perusopetuksen ja lukion kouluille.
Nyt sitten selvisi, että samanlainen rahahuoltosopimus pitää olla muissakin pankeissa eli saamme unohtaa stipendien jaon rahana. Outoa, vaikka nimenomaan viime vuonna EU edellytti, että rahan käyttö tulee mahdollistaa yhteiskunnassa, siis setelien ja kolikoiden. Me kyllä löydämme ratkaisun, eikä tarvitse vaivata moisia kolossiaalisia pankkeja enää millään.
Brandön matkan osalta tuli tieto, että sairastapauksen takia vapautuu kaksi paikkaa. Ei kannata odottaa, että pääsisi reissuun halvemmalla. Kyseiset henkilöt ovat matkansa maksaneet, ja saavat rahat valuutuksistaan. Hinta on alkaen 252€ kahden henkilön huoneessa/henkilö. Varaukset vain minun kauttani 050 5012 760.
Brandöhön lähtijöille varasin juuri lounasmahdollisuuden Friisilän tilalle Kustaviin. Vinkin paikasta antoi matkailijagru Kari Niemi. Lounasta saamme myös lauantaina tarjolle ja vaihtoehtona on keiton osalta broilerikeitto salaattipöytineen ja jälkiruokineen 12,50 €/hlö ja sitten on tarjolla bolognesekastiketta perunan tai pastan kera 13,50 €/hlö. Tämä palvelu on lisämaksusta. Meillä on lähdöstä jo kulunut aikaa ja ateria olisi vasta myöhemmin illalla Brandössä. Olisi kiva kuulla joltakin matkalle lähtijältä mahtaisiko tuollainen purtava maistua alkumatkasta.
10.05.2026, sunnuntai Onnea kaikille äideille!
Eilisilta oli oikein erinomainen laskeutuminen tähän äitienpäivään. Olimme piipahtamassa terveyshuollon palvelujen piiriin päässeen tuttavan luona, ja huoneeseen pyrki eräs pyörätuolissa istunut naishenkilö. Hän pyysi avaamaan viereisen huoneen oven. Sandris nopeampana tarttui kärryyn ja alkoi hoitaa tehtävää. Paljastui kuitenkin, että huone oli jo täynnä, eikä sieltä tälle naishenkilölle löytynyt sijaa. Lähdimmekin yhdessä tutkimaan tilannetta. Ensin täytyisi selvittää, kuka tässä kärryssä istuu ja minne hänen pitäisi olla menossa. Sitä varten pitäisi löytää henkilökuntaa. Ei ollut helppo tehtävä sekään, mutta selvisi aikanaan. Sandris päätteli meitä auttaneen hoitajan ulkoisesta olemuksesta, että hän saattaa osata jotain muutakin kieltä kuin suomea, joka Sandrisille itselleen on vielä aikamoinen haasta, ja hoitaja kertoi puhuvansa myös ranskankieltä. No, sillähän meidän oli paljon helpompi jatkaa asiointia tai hääräämistä.
Naishenkilölle löytyi paikka huoneesta, jota hän arvioi kovin sotkuiseksi, eikä oikein edes haluaisi sinne mennä. Menisi mieluummin Alavudelle. Sandris pohti, että täytyisikö henkilön päästä sänkyyn tai antaa hänelle juotavaa. Kumpaankin jouduin sanomaan, että emme täysin ulkopuolisina tässä tilanteessa voi tehdä yhtään mitään. Henkilö, jota olimme tulleet tapaamaan osoitti hirmuisen kovalla yskinnällään aivan toisella puolella sairaalan kerrosta, että häntäkin voisi vielä poiketa tervehtimässä.
Oli siis pakko koittaa irrottautua tilanteesta, ja jättää vastuu paikalla olevalle henkilökunnalle. Samalla tuli mieleen ajatus, että oli suuri ilo voida olla auttamassa omia vanhempia viettämässä viimeisiä elinvuosia, viikkoja ja päiviä omissa kotinurkissa. Kun nyt eilen katseli näitäkin tilanteita! Isällä muisti pelasi viime hetkeen asti ja äiti taas oli autuaallisen onnellinen loppumetreillään. Kumpaakaan olotilaa ei voi valittaa, mutta oli hyvä, että oli itse tästä kaikesta tietoinen. Onneksi vielä vuonna 2016 oli vuorotteluvapaajärjestelmä, ja se säästi paljon niin yhteiskunnan kuin rintaperillistenkin tulevia varoja!
Lämminhenkistä äitienpäivää kaikille!
Ja Yombwe lähetti oheisen viestin: "Good evening sir. The messages about Commemoration of LABOUR DAY came from our DEBS' office to all head teachers ( Private, Community and Government schools. I shared to you so that you also know something about our Labour Day Commemoration . It is a day for all workers particularly workers like CHEF, Watch men and sanitary officers or Caretakers. So next year we are intending ( you will be informed in good time ) to appreciate our CHEF for being dedicated and committed to work, by buying a present for her."
MeNyt -palstalla keskiviikkona: "VALMISTAUDUMME ISOIHIN TOREIHIN: 13.6. Narva ja 19.6. Kirkonkylän juhannustori - kaikkia tarvitaan talkoisiin! Starlink-yhteys koululle Isengessä on avautumassa ja valmistelemme avajaisjuhlaa! Ilmoita kiinnostuksestasi viikkopalaverissa. Juhlamatkan 2027 Viktorian putousten ja Choben safarit tulee varata hyvissä ajoin. Lisätietoja 050 5012 760/Tapani."
Sitten tälle vuodelle on edessä enää yksi iso matka, eikä sillekään ole paikkoja vapaana. Tähän ei voi laittaa koko 10-sivuista Vesilahsen Liikenteen ohjelmaa, mutta kerrottakoon, mitä tämä Tammisaaren matka pitää kokonaisuudessaan sisällään:
Matkan hinta sisältää:
Kuljetukset Vesilahden Liikenteen turistibussilla. Kuljettajana Vesilahden Liikenteen ex-toimitusjohtaja Kari Niemi
Opastettu kierros Paimion parantolassa (sisältää ryhmää varten tilatun oppaan sekä pääsymaksun 20€/hlö)
Opastettu kierros Fiskars
Lounas ravintola Åminnen kartano, Nordcenter Golf & Country club
Vierailu Billnäs Chocolate factory
Yöpyminen kahden hengen Standard-twin huoneissa
Illallinen Hotelli Siuntio
Hotelli Siuntio aamiainen
Draamakävely Helene Schjerfbeck (Anne Ingman)
Tammisaaren vanha kaupunki Lounasravintola Fyren
Tammisaari opastettu kierros taidetalo Chappe ja Raaseporin museo
Sisäänpääsy taidetalo Chappe.
Eväspussi, joka jaetaan matkan alussa (sisältää sämpylän ja kuohuviini/mineraalivesi)
Matkanjohtajan palvelut (Tapani Pietilä, rehtori, siveystoimenjohtaja evp) – matkan aikainen muu opastus ja toiminta bussissa (kahvi- ja pullatarjoilu bussimatkan aikana
Bingo bussissa paluumatkan aikana persoonallisin palkinnoin.
Lisämaksusta:
Alennukset:
Sitten klo 11.02 meinasi taas katketa pinna. Huomasin OP:sta tulleen viestin: "Kiitos viestistäsi. Käteisnostojen ja vaihtorahojen osalta OP:ssa on käytössä rahahuoltosopimus. Kun yhdistyksellänne on voimassa oleva rahahuoltosopimus, voitte tehdä vaihtorahatilauksen Nokasin (ent. Avarn) verkkopalvelussa.
Ilman rahahuoltosopimusta, konttorilta ei ole mahdollista saada vaihtorahoja tai tehdä isompia käteisnostoja. Yksittäisiä käteisnostoja ei voida järjestää ilman sopimusta, eikä konttorilta voi tiedustella mahdollisuutta poikkeusjärjestelyihin." Kyse on siitä, että pitäisi varmistaa, että toukokuun lopussa voi maksaa kouluille Lempäälän-Vesilahden Koulutustuki ry:n stipendit. Viime vuonna pankki ei niitä konttorista antanut ja koin kohtelun hyvin nöyryyttävänä. Nyt sitten tällainen vastaus! Katsotaan saako yhdistys jotenkin tililleen vaivoin keräämistä varoista maksettua kouluille noin 10 000 euroa stipendeinä. Kyllä ennen kaikki oli paljon inhimillisempää!
Illasta taas oikein kunnon soppa: täältä Suomesta piti järjestää kyyti huomisaamuksi asentajille, jotka menevät asentamaan Elon Muskin systeemin koululle. Saamme hankittua täältä käsin auton paljon halvemmalla kuin sieltä monien välikäsien kautta.
Toritili
- 58,98 € Maksettu taksi Ndolasta koululle maanantaiksi 11.5.
Tässäkin kaikki piti jättää viime tippaan ja aluksi ajaksi ilmoitettiin vain "aamulla maanantaina". Vaivoin sai pyydettyä siihen tarkan kellonajan.
09.05.2026, sunnuntai EU:n, Timon ja Tori-Elenamme päivä!
Onnittelemme kaikkia tänään juhlivia!
Eilen moni asia edistyi, ja jos tänään saan apua, selviää, montako arpajaisiin soveltuvaa palkintoa tuolta varastosta eilisellä operaatiolla kyettiin pelastamaan. Laittoin joukkoon muutaman ihan arvokkaammin tavarn, jotka ovat unohtuneet autohallin hyllylle, kun ei niitä ainakaan itse tässä elämässä ehdi tarvita!
Ohimennen näin tänään, että SIRKKA KOLUsta koottava kuvakirja on valmistumaisillaan, ainakin kuvien osalta. Olin tunnistanut myös kuvaajan, jonka taideteoksia pääasiassa on käytetty kuvakirjasen tekemisessä. Samalla täytyy muistuttaa siitä, jos joku haluaisi kirjasen itselleen, se kannattaisi tilata samalla kertaa. Emme tee sillä mitään businesta. Asiaa hoitaa Ritva Mäkelä.
08.05.2026, lauantai
Kiirettä, eläkeläiselläkin!
07.05.2026, torstai
Eilen saapui illasta viesti, joka osoitti, että nettiyhteysmaksumme oli saapunut pankkiin Sambiassa. Nyt odotamme asian edistyvän.
VERLAAN on ilmoittautunut mukavasti väkeä, enkä enää uskallata luvata paikkoja kuin 4 henkilölle. Kannattaa soittaa suoraan minulle 14.5.2026 matkasta numeroon 050 50 12760.
Eilen illasta tuli siirrettyä viikkopalaveri poikkeuksellisesta syystä. Toki joka viikko palaveriemme kanssa samaan aikaan on Vesilahdessa kyläkierroksia, mutta ne on ollut pakko jättää väliin. Eilisen takia sitten esitin palaverille siirtoa, ja se otettiin vasta erittäin hyvin ja muuna ajankohtana joukko sai kasaan kymmenisen sivua painavaa tekstiä. Kun nyt tänä vuonna olemme kirjanneet kasaan muistioina kaikki tapaamiset, sivuja alkaa olla jo 40. Aikamoinen työ, mutta helpottaa muistiltaan heikentyvän joukon toimintaa.
Se korvaava tilaisuus oli sitten Pirkanmaan Kokoomuksen kevätkokous, jonne Vesilahdesta oli oikeus lähettää kolme edustajaa ja ensimmäistä kertaa muille tulleiden esteiden takia tulin minäkin kyseeseen. Erilainen tilaisuus, ja kuulihan siellä ennen muita siellä asetetut 9 ensimmäistä Kokoomuksen kansanedustajaehdokasta ennen muita, samoin kuin Arto Satosen tänään julkistetusta kirjasta. Puolustusministeri Häkkäsen puheenvuoro ei varsinaisesti sisältänyt mitään uutta - onneksi, mutta vasta myöhemmin uutisissa kuulin siitä laajenevasta yhteistyöstä drooneihin liittyen, josta Häkkänen oli juuri sopinut Oslossa tapaaamisessaan Ukrainan puolustusministerin kanssa. Ajan hermolla oltiin vahavasti.
Matkalla tilaisuuteen satuin soittamaan lehtori Marja Lintulalle. Joitain aikoja sitten viestin tällä palstalla siitä 30.4.2026 mieleen jääneestä tapaamisesta nuorten kanssa. Tapaamisessa tuli esille positiivisesti rouva Lintula. Arvasin, että vaikka joku olisi sen täältä havainnutkin, ei varmaan olisi kertonut siitä Marjalle. Ei ollutkaan. Kuulin selvästi, että viestin kuuleminen tuntui hyvältä. Tuollaisen viestin välittäminen tuo melkein itsellekin hyvän mielen!
Oli kyllä itsekin mukava kuulla Pirkkalassa terveisiä entiseltä oppilaalta 1980-luvulta: oli kuulemma jostain syystä hakeutunut opiskelemaan historiaa!
Vielä maksettiin tuon Elon Muskin järjestelmän osalta 58€ kuluineen Sambiaan, jotta avausmaksu saadaan hoidettua sieltä. Jatkossa on tarkoitus maksaa kuukausimaksut täältä.
06.05.2026, keskiviikko
Tuon eilisen viestin perusteella tuli oikein mukava rypäs lähtijöitä VERLAN retkelle torstaille 14.5.2026, mutta tällä kertaa on kyse siitä, että mukaan mahtuu melkein viime hetkeen asti, koska kyseessä on kotimaanmatka ilman erillisjärjestelyjä. Tosin lounaspaikan kohdalla on tietty rajoite, moniko mahtuu nauttimaan lounaasta varsinaisessa Patruunan Pytingissä, mutta se se ei liene suuri ongelma.
Aikansa kutakin. 1990-luvulla elämä on tauotonta - kesälomat jäivät pitämättä - mutta en toki siitä välitä. Nyt lähestyy aika, jolloin lamppuja alkaa sammua eri puolilla, ja ihmisten tiet eroavat. Tässä jo muutaman vuoden on saanut hyvästellä ihmisiä, jotka ovat olleet osa hyvin aktiivisestikin mukana erilaisten toimintojen toteutuksissa. Lukemattomien sellaistenkin, joista minusta kertovassa kirjassanikaan ei kerrota mitään. Eilen sai sitten taas tiedon uudesta ihmisestä, joka testaa Pirhan palvelujen tehokkuutta ja asiakasystävällisyyttä. Poikkesimme eilen tapaamassa Sandrisin palattua töistä. Itse kutakin kannattaa kyllä koittaa muistaa, jos sellaisen kokee asialliseksi, ihan sinä aikana kun veri virtaa ja happi kulkee, eikä sitten vasta perinteisesti arkun äärellä.
Ajatuksissa kulkee nytkin suuri joukko ihmisiä, joilla ei ollut mitään tekemistä Vesilahden yläasteen kanssa, mutta jotka tulivat mukaan toimintaan tukemaan ja kannustamaan Vesilahden yläasteen oppilaskunnan tukiyhdistyksen muodossa. Tuotakaan yhdistystä ei tietääkseni enää ole, sen paremmin kuin kouluakaan. Tosin en tiedä, onko kukaan koskaan lopettanut yhdistystä. Anyway - upeita, ihania aikoja sisältäen satoja ranskalaisia jouluhalkoja.
Muutama on huomannut, että näiden sivujen sävy on viime viikkoina hieman muuttunut. Syytä ei ole julkisesti selitetty, eikä selitetä nytkään, mutta sen voi sanoa, että valmistelu "perinteisen" isengeclubimaisen viestinnän uudelleen käynnistämiseen on käsillä. Myönnämme avoimesti meitä kohtaan kirjallisesti osoitetut puutteet, niin ammattitaidossa kuin sosiaalisissakin taidoissa, mutta erään jo kunnioitettavaan ikään yltäneen jäsenen sanomiseen yhtyen toteamme, että tässä vaiheessa ennen kuolemaa meidän on kyllä voitava valita kenen kanssa haluamme elämämme ehtoota viettää. Isenge Club tai STF ry eivät ole mitään hyvinvointipisteitä kunnalla kokoavia järjestöjä, vaan elämästä nauttivia joukkoja. Todella joukkoja, silä tämänkin viikon poikkeukselliseen aikaan kokoontuneeseen viikkopalaveriin osallistui huikea määrä osallistujia.
.
...